Budou naše silnice bezpečnější?
Každý začínající rok si můžeme představit jako čistý bílý papír a je jen na nás, jak jej během dvanácti měsíců popíšeme. Mnohé věci jsou bohužel tak překvapivé, že by nás ani ve snu nenapadly, naopak další události bychom mohli tak trochu předvídat. Protože jsme motoristický magazín, zkusme teď alespoň trošku poodkrýt, co by nás letos jako řidiče mohlo potkat.
Zcela jistě se budeme muset připravit na nová pravidla, přesněji postihy za přestupky v silničním provozu. Poslanecká sněmovna sice má na stole senátní návrh novely zákona 361, ve kterém se řeší například odstranění nulové tolerance alkoholu, ale zdá se, že tato změna neprojde. Náměstek ministra dopravy Ivo Toman, který má agendu bezpečnosti silničního provozu na starosti, ovšem chystá změny razantnější a logičtější. Kromě jiného chce udělat konec výmluvám na osobu blízkou při řešení přestupků.
„Začátkem roku chci předložit na poradu ministrovi dopravy komplexní vládní novelu zákona č. 361, tedy zákona o provozu na pozemních komunikacích, kde je řada námi navrhovaných věcí. Velký nešvar v našem státě, o kterém se velice diskutuje, je takzvaná osoba blízká – to bych opravdu chtěl vyřešit. Dále chceme revidovat bodový systém, protože některé přestupky jsou posuzovány zbytečně přísně, zatímco jiné naopak příliš mírně,“ říká Ivo Toman.
Náměstek Toman chce také zpřísnit pravidla pro fungování autoškol a stanic technické kontroly, ovšem ta vzhledem k poměrně zdlouhavé legislativní proceduře letos určitě platit nezačnou. Už závěr loňského roku naznačil, že konečně to mají na silnicích složitější agresivní řidiči. Jeden už dostal dokonce pět let vězení. Dalšího to sice neodradilo, jenže byl přistižen, a tak věřme, že se dočká podobného trestu, který budiž výstrahou dalším nepoučitelným.
„Bezohledného bláznivého jedince, který svoji agresivitu šíří programově, neodradí vůbec nic. Tady je úkolem policie je odhalit a vyloučit je ze silničního provozu,“ vysvětluje náměstek policejního prezidenta Ivan Bílek. K tomu má policie výkonnou techniku, na mnoha místech jsou navíc uliční kamery, které mohou odhalit agresivní chování řidiče před na první pohled obyčejnou nehodou. Na dálnicích by zase 16 rychlých passatů v civilních barvách mělo být v terénu po většinu pracovní doby, podobně od jara i silné motorky.
Loňský rok byl z hlediska statistik dopravních nehod nejlepší za posledních dvacet let, přesto je 749 obětí hodně, zvlášť když si uvědomíme, že dvacet procent mrtvých jsou chodci. Dopravní policie se proto chce co nejvíc zaměřit právě na tuto skupinu účastníků silničního provozu, a to nejen neustálým zdůrazňováním, že chodec nemá na přechodu absolutní přednost.
„Další velký problém je viditelnost chodců, zejména pokud přecházejí mimo přechody pro chodce nebo mimo veřejné osvětlení, kde prostě nejsou vidět. Většina smrtelných dopravních nehod chodců je za snížené viditelnosti,“ konstatuje ředitel dopravní policie Leoš Tržil.
BESIP ministerstva dopravy se chystá vypsat výběrové řízení na reflexní materiály a prvky pro chodce, které by se postupně staly nejprve dobrovolnou a poté možná i povinnou součástí oděvů chodců. Jestli všechny tyto aktivity skutečně povedou k větší bezpečnosti na našich silnicích, budeme vědět až za 361 dnů.