Cestování po zemích: Německo

26. červenec 2010

Přes 50 tisíc kilometrů neplacených dálnic s neomezenou rychlostí - tak to nabízí Německo řidičům osobních aut, alespoň v našem povědomí. Realita je trošku jiná. Také v Německu totiž existují značky omezující rychlost a docela dost se používají i na dálnicích. A důvodem kupodivu není stav vozovek jako v mnoha jiných zemích, vždyť německé dálnice patří k nejkvalitnějším. Problémem je hustý provoz.

„U nás je zažité, že jezdit v Německu po dálnicích je super. Hlavně díky neomezené rychlosti a nesrovnatelně lepší kvalitě vozovek. Jenže úseků, po kterých se můžete prohánět třeba dvoustovkou, není zase tolik a dál ubývají. Naopak rychle přibývá rychlostních omezení na sto dvacet, sto třicet kilometrů v hodině. To poznáte na dálnici do Berlína a dál na sever. Určitě je úseků s omezením rychlosti více než úseků bez omezení. Německo disponuje kvalitní dálniční sítí, ale bohužel už s hraniční kapacitou, takže jakákoli cesta po dálnici je tak trochu loterie. Stačí jedna dopravní nehoda nebo prosté zúžení dopravy o jeden pás a z poklidné cesty je horor. A to se bohužel stává velmi často. Pravidelné zácpy, a to nejen o víkendech, můžete čekat u Mnichova, Berlína, Frankfurtu, u velkých měst v Porýní nebo před Hamburkem. O dovolených je to už bohužel pravidlo. Pokud to jenom trochu jde, tak se takovým kritickým místům vyhněte,“ přibližuje své zkušenosti naše berlínská zpravodajka Klára Stejskalová.

S kolonami je nutné počítat v okolí velkých měst a o prázdninových víkendech i na hlavních trasách k moři - ať už na jih nebo na sever - takže je velmi těžké se dopravním zácpám vyhnout. Zvláště když je léto ideálním časem pro opravy silnic.

„Dalším problémem jsou opravy a rekonstrukce dálniční sítě. Doprovázejí je omezení rychlosti a zúžení dopravy často do jediného pruhu. Pojedete-li po německých dálnicích aspoň sto kilometrů, máte velkou šanci, že na takový úsek narazíte. Situace je kritická třeba na tahu BerlínLipsko, HannoverDortmund, před Hamburkem nebo i na berlínském okruhu při nájezdu od severu směrem na Drážďany. To jsou rekonstrukce, které budou trvat ještě řadu měsíců. A pozor – i ve městech, kde je letos až neuvěřitelné množství přeložek a uzavírek. Kompletně rozkopaný je třeba Düsseldorf, množství rekonstrukcí dopravní sítě probíhá v Berlíně i v centrech mnoha dalších německých měst.“

Výhodou německých uzavírek pro českého řidiče může být procvičení pravidla zipu, které v Německu striktně dodržují. Dálnice jsou pro osobní auta bez poplatku, navíc jsou z našeho pohledu doslova obsypány odpočívadly s toaletami. Naproti tomu na benzínovou pumpu narazíte na dálnici průměrně po zhruba 60 kilometrech.

„Tankování je v Německu pro nás na dálnicích obtížnější. Rychle jsme si zvykli na hustou síť čerpadel a tady je stav stejný jako před desítkami let. Síť čerpacích stanic je především ve východním Německu velmi řídká. Pokud zapomenete například natankovat v Ústí nebo před hranicí na cestě do Berlína nebo k moři, další pumpa je až asi 6070 kilometrů za Drážďanami. A do Berlína je pak už jenom jedna další. Takže dvě pumpy na dvě stě padesát kilometrů dálnice. Sledujte tabule s údaji Nächste Tankstelle a kilometry vzdáleností. Situace je podobná i na dalších tazích, o něco lepší je to v Bavorsku nebo u Frankfurtu a v Porýní. Když se ale opravdu dostanete do úzkých, doporučuji sjet z dálnice. Na kraji prvního městečka nebo vesnice je skoro vždycky pumpa. Problém ale může nastat v noci, kdy bývají stanice zavřené.“

Počítejte také s tím, že pohonné hmoty jsou o něco dražší než u nás. Litr naturalu stojí kolem 1 eura 40 centů, tedy kolem 36 korun. V obci je podobně jako u nás nejvyšší povolenou rychlostí padesátka, mimo obec je to 100 kilometrů v hodině. Za překročení do 30 kilometrů v hodině je pokuta až 100 eur, tolerováno je půl promile alkoholu v krvi řidiče, komu bude zjištěno víc, musí se připravit i na zákaz řízení. A za nedodržení bezpečné vzdálenosti je pokuta 75 eur. Policii ale nemusíte ani potkat.

„Musím popravdě říci, že policii na cestách moc nevídám. Je určitě tady v Německu méně vidět než u nás. Ale když se něco stane, tak je rychle na místě. Pokud jde o nedodržování rychlosti, což jsou nejčastější dopravní přestupky, řidiči v Německu jsou na tom asi stejně jako u nás. Většina z nich vědomě mírně překračuje maximální povolenou rychlost o deset, a když je rychlostní omezení na dálnici dlouhé, tak i o dvacet kilometrů v hodině. Jinak pokuty jsou peprné. Většinou se jedná o násobky obvyklých sazeb za dopravní přestupky u nás. Pozor si dávejte na parkování na zákazu. V takových případech jsou dopravní policisté a odtahová služba pravidelně na místě včas, a nestojí to za to. Mně se to stalo minulý týden u moře na Usedomu, kde parkoviště praskala ve švech. Naštěstí byli policisté slušní a desítkám řidičů dávali za stěrače jenom varování, že stojí, kde nemají.“

Stejně tak nebezpečné je vyrazit do centra více než třiceti velkých měst bez ekologické plakety. Pokud nechcete riskovat 40 eurovou pokutu, zaparkujte raději na některém z odstavných parkovišť.

autor: evk
Spustit audio