Cyklista může jet v protisměru

14. září 2011

Příjemné babí léto je ideálním časem na cyklistické vyjížďky, ale mnoho lidí využívá kolo i na cesty do práce. Častokrát tak musejí kličkovat mezi auty v přeplněných ulicích a ani pro řidiče není vždycky snadné minout cyklistu s dostatečným odstupem. A co teprve, když se potkají v jednosměrce.

Existuje dokonce dopravní značka, která povoluje jízdu cyklistům v protisměru. Ve vyhlášce je sice už od loňského srpna, ale zatím ji v ulicích příliš často nevidíme. Většina cyklistů dokonce vůbec netuší, co znamená značka, na které jsou dvě šipky – velká ve směru jízdy a menší s obrázkem kola v protisměru.

Ve skutečnosti má tato značka dvě varianty – pro každý konec jednosměrné ulice. Z jedné strany upozorňuje řidiče, že tady může potkat cyklistu i v protisměru a na opačném konci tato značka zase cyklistům dává na vědomí, že do jednosměrky mají vjezd povolen.

„Nevím, jestli to lidé pochopí.“
„Domnívám se, že to bude nebezpečné, protože řidič auta tuto dopravní značku oprávněně dobře znát nemusí, nemusí být na tokovou situaci připraven a z toho plyne kolizní situace.“
„Umístil bych tam výstražnou dopravní značku pro cyklistu, aby věděl, že tam bude automobilový provoz, protože v běžném provozu cyklista přednost nemá,“ řekli řidiči dotázaní v naší anketě.

Podobné pochybnosti mají i někteří úředníci odborů dopravy jednotlivých měst. Například Martin Janda z úřadu Prahy 11 není úplně přesvědčen o vhodnosti značky Cyklista v protisměru. „To je podle mě nejhorší věc. Problém nastane ve chvíli, když dojde ke střetu cyklisty s autem a bude nutné určit viníka nehody – auto jelo po své polovině vozovky, cyklista také, a na čí straně je tedy vina,“ říká Janda. Podobný případ už dokonce řešili na Praze 1.

Logo

Právě v centru metropole značku Cyklista v protisměru vidět můžete. Proč je vlastně nutná? Opravdu musejí cyklisté vjíždět do protisměru? Důvodem je prý stará zástavba. „Ve starých městech je síť jednosměrných ulic nastavena ve většině případů tak, aby se tam auta vešla a aby se dostala na určité místo, ale při cestě musejí objet třeba několik bloků. Naopak cyklista je v tomto smyslu brán spíš jako chodec. To je ve městě nejpřirozenější způsob dopravy a vzhledem k městu zároveň nejšetrnější, proto by mělo být cyklistům umožněno, aby jeli co možná nejpříjemnější cestou – aby nemuseli objíždět stejně jako auta několik bloků, aby se dostali na místo, ale aby projeli jen jednu ulici a byli na místě,“ vysvětluje Jakub Smolík z Nadace Partnerství.

Dopravní značka Cyklista v protisměru, která bývá hlavně v širokých jednosměrných ulicích, může být navíc dalším krokem k začleňování cyklistů do běžného silničního provozu. „Jednou se začít musí a na začátku je osvěta řidičů i cyklistů pochopitelně nižší. Nicméně řidiči si musejí navyknout na cyklisty a přijmout fakt, že ulice nepatří jen autům,“ uzavírá Jakub Smolík.

autor: evk
Spustit audio