Dobrá příprava auta na cestu se vyplatí

2. leden 2012

Mnozí z vás se chystají na hory do zahraničí. Není divu, čekají tam desítky mnohem delších sjezdovek, kratší fronty a obecně lepší podmínky pro zimní radovánky dané vyšší nadmořskou výškou alpských vrcholků. Navíc letos je paní zima na sníh u nás poněkud skoupá.

Do Itálie, Rakouska, Francie, Švýcarska nebo na jiné hory se nejčastěji vydáváme autem. Taková cesta je však od každodenního dojíždění do práce trochu odlišná, a proto by se měla lišit i příprava na ni.

Bez zimních ani metr – to by měla být zásada číslo 1. Před dlouhou cestou byste je však měli zkontrolovat, přestože jsou na autě už nějaký ten týden. Vzorek by měl být vysoký minimálně čtyři milimetry po celém obvodu, ale lepší je pět a víc milimetrů. Pneumatiky prohlédněte a osahejte i zevnitř, jestli jste v letošní mírné zimě nevzali někde příliš drsně obrubník a neudělala se na bočnici boule – defekt s efektním bouchnutím by byl nemilou oslavou nového roku.

Důležité je také zkontrolovat tlak v pneumatikách. „Informace najdete buď na sloupku dveří, nebo na víčku od nádrže. Někteří výrobci uvádějí tři hodnoty: pro prázdný vůz, zatížený a plně zatížený,“ upozorňuje Jaroslav Třetina ze společnosti Bridgestone.

Zvlášť při nízkých teplotách byste měli mít na paměti, že výrobci stanovují tento tlak za studena. „Doporučený tlak stanovený zpravidla výrobcem automobilu se počítá u studené pneumatiky, takže doporučujeme měřit tlak zásadně před jízdou.“

Vezměte s sebou sněhové řetězy

V řadě zemí musíte mít v autě povinně sněhové řetězy. Nestačí však moderní látkové pomůcky, které jsou populární u luxusnějších aut. „Látkové sněhové řetězy nesplňují všechny legislativy – například v Rakousku, Itálii a Německu jsou klasifikovány pouze jako vyprošťovací pomůcka. Kde je značkou předepsáno povinné použití sněhových řetězů, nesmí se tam použít, protože jsou nedostačující,“ varuje Pavel Dušek ze společnosti Pewag.

Sněhové řetězy vyzkoušejte nasadit před cestou a nezapomeňte, že se nasazují už při vjezdu do zasněžené oblasti, ne až ve chvíli, kdy zapadnete. Výbavu auta můžete doplnit o lopatku pro případ zapadnutí. Vhod přijdou i rukavice. Neměli byste zapomenout ani na výstražnou vestu, která je povinná i v Česku. Lékárnička, trojúhelník, náhradní žárovky a další povinná výbava jsou snad samozřejmostí.

Před cestou se podívejte také na stěrače. „Stěrač během svého života setře plochu několika fotbalových hřišť, proto je vhodné ho před letní i zimní sezónou vyměnit. Výrobci doporučují výměnu celé stírací části, protože nikdy už nedojde k tak dokonalému usazení, aby měl stěrač v celé ploše stejný přítlak, byť je gumička oddělitelná od integrovaného stěrače,“ radí Milan Ernest z firmy Bosch.

Pozor na agresivní směsi do ostřikovačů

S výhledem z vozidla souvisí i dostatek směsi do ostřikovače. „Může se stát, že se dostanete ke směsi, která může narušit plasty na předních světlometech, pokud je vozidlo vybaveno ostřikem světlometů. Ne všechny směsi jsou schváleny a homologovány na polykarbonová okna – ta se používají na průhled skrz střechu,“ upozorňuje Tomáš Tichý ze společnosti Normfest.

Důležité je i uložení nákladu uvnitř auta, zvláště pak lyží. „Obecně platí, že jakákoliv přepravovaná věc musí být ve vozidle umístěna tak, aby neohrožovala přepravované osoby a aby při prudkém brzdění nebo při dopravní nehodě nepoletovala po kabině,“ připomíná právník Jan Kněžínek.

Hrany lyží se totiž při prudkém manévru snadno změní v gilotinu a taková lyžařská bota se při prudkém brzdění z 50 km/h stane předmětem s vahou rovnající se dvaceti cihlám. Rána do hlavy pak může být smrtelná.

ÚAMKTuristické informace v seriálu Autem po Evropě připravujeme ve spolupráci s ÚAMK.
autor: pgj
Spustit audio