Kombinovaná doprava se vyplatí, podpory státu se však asi nedočká

21. září 2012
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 02182758.jpeg

Pouze necelá dvě procenta zboží se přepravují pomocí kombinované dopravy, tedy kousek cesty na kamiónu a velký kus po železnici. Proč je tak malý zájem o tento způsob přepravy? Možná proto, že stát přepravce prakticky vůbec nemotivuje k tomu, aby přeložili zboží z kamiónu na vagóny.

„U nás je bohužel pořád na prvním místě cena. A ta hraje hlavně pro silniční dopravu. Železniční doprava je na špatné úrovni a i podpora železniční dopravy a podpora převedení silnic na železnice je skoro nulová,“ konstatuje smutnou skutečnost docent Jaromír Široký z Dopravní fakulty Jana Pernera pardubické univerzity.

Jednou z mála aktivit státu na podporu kombinované dopravy je soutěž Volná cesta. Jenže – loni se přihlásilo deset projektů, letos už jen pět a jednoznačné prvenství získalo kolejové překladiště Paskov. To ovšem vzniklo až poté, co firma rezignovala na slíbenou státní dotaci a postavila je za své.

Podle zástupce firmy AWT Bohumila Bonczeka se to však vyplatilo, protože na severní Moravě zájem o kombinovanou přepravu je: „V loňském roce jsme zpracovali zhruba nějakých 40 tisíc kontejnerů a návěsů, letos už to je více než 75 tisíc. Navíc jsme začali realizovat nové přepravy mezi Itálií a Ostravou s dalším tranzitem směrem Polsko, Slovensko. O tento druh přeprav je velký zájem.“

Zpočátku je kombinovaná přeprava dražší

Díky speciálním trasám se už daří eliminovat i hlavní problém vlakové přepravy zboží, tedy dlouhý a ne vždy dopředu přesně odhadnutelný čas potřebný pro přepravu. Například 22 linek BohemiaKombi z překladiště v Losovicích má svůj přesný jízdný řád, jak potvrzuje Vladimír Fišer.

„Tyto systémy se už velmi blíží k systému ‚just in time‘. Silniční dopravci si vše plánují tak, že jeden den mají nakládku u zákazníka, druhý den zboží přepravíme o 800 nebo tisíc kilometrů dál a třetí den to silniční dopravce přepraví k cílovému zákazníkovi. Takže je to o dnech koncového zákazníka,“ upozorňuje Vladimír Fišer.

Tedy podobně, jako když náklad pojede v kamiónu po silnici. Jen je to ekologičtější. Na druhou stranu i dražší. Alespoň co se týče počátečních nákladů na ložné jednotky a kontejnery. Pak už se kombinovaná doprava vzhledem k cenám nafty a mýtným poplatkům může přepravě po silnici vyrovnat nebo dokonce být levnější.

Stát má potřebné možnosti v rukou

Vysoké jsou bohužel poplatky za používání železnice, které stanovuje Správa železniční dopravní cesty. A právě to jsou dvě hlavní věci, ve kterých by podpora státu mohla výrazně pomoci k přechodu většího množství přeprav zboží ze silnice na koleje.

„Není to jen o investiční podpoře a o dopravních cestách, jsou i další možnosti úlevy z hlediska používání silnic, z hlediska daňových. Stát má tyto možnosti samozřejmě v rukou,“ zamýšlí se zástupce firmy AWT Bohumil Bonczek.

Ale bohužel zatím nad nimi stát nepřemýšlí s argumentem, že nejsou peníze. Ty ale budou chybět vždycky, možná jde hlavně o to říct si, že investice do kombinované dopravy se vyplatí.

autor: evk
Spustit audio