Macháček je před pouští Atacama ve skvělé formě

5. leden 2011

Čtyřkolkář Josef Macháček sice přišel kvůli jedenáctiminutové penalizaci o vedení ve své kategorii, ale náladu mu to nezkazilo. Pětinásobný vítěz této pouštní soutěže si i tak užíval včerejší třetí etapu a doslova se kochal nádhernými scenériemi. Ani si při tom nevšiml, že se chvíli pohyboval ve dvojnásobné nadmořské výšce největší české hory.

Jan Říha, reportér v konvoji rallye Dakar, se nejdřív Josefa Macháčka zeptal na nešťastnou penalizaci, kterou získal po překročení rychlosti v nesoutěžní části trati. „Na 90kilometrovém měřeném úseku jsem překročil rychlost o pět kilometrů v hodině, což je na tomto stroji otázka okamžiku. Jezdec se někdy zadívá dopředu, protože tam jsou davy lidí a než se naděje, jede rychleji. Nedá se nic dělat,“ říká Josef Macháček.

Pořadatelé slibovali pro třetí etapu nádherné prostředí s kaňony tvořenými červenými skalami. Asi se bylo na co koukat? „To byl možná také důvod, proč jsem dnes zajel horší čas (smích). Podobné proplétání mezi skalami jsem ještě nezažil a takové scenérie neviděl, takže jsem se trochu kochal. Po přejezdu do dalšího údolí byla zase krajina nádherně zelená a to už jsem opravdu nevěděl, kam se koukat dřív.“

V měřeném úseku jste se dostali do nadmořské výšky přes 3 300 metrů. Neměla s tím vaše čtyřkolka problém? A jak jste se s tím vypořádal vy? „Já si ani neuvědomuji, že bychom se do takové nadmořské výšky dostali. Na sobě jsem nepozoroval vůbec nic oproti loňskému ročníku, kdy to bylo cítit. Možná byl dnes lepší vzduch, nebo jsem prostě v tak dobré fyzické kondici (smích).“

Na předešlém ročníku rallye Dakar jste před přejezdem And a vjezdem do chilské pouště Atacama ze závodu kvůli zranění po havárii odstoupil. Prošlo vám to hlavou? Nejedete třeba opatrněji? „Zvolil jsem si trochu opatrnější strategii, protože v další etapě nás čeká přejezd And a argentinsko–chilských hranic, kdy je na programu 500kilometrový ranní přejezd a potom 200kilometrová rychlostní zkouška už na chilském území. Trochu jsem v tempu závodu polevil, ale hlídám si, aby mi čelo startovního pole moc neodjelo.“

Už na začátku letošní rallye ještě na argentinském území se přihodilo poměrně hodně vážných nehod čtyřkolkářů. Čím si to vysvětlujete? „Jezdci jsou ze začátku závodu silně motivovaní a po měsíčním vysedávání doma, kdy u sebe nemají své stroje, jsou prostě na jízdu natěšeni. Jenže na úzkých cestách je prostě sebemenší chyba může znamenat nejen konec soutěže v letošním roce, ale i celkově konec sportu zapříčiněný vážnými následky nehod čtyřkolkářů,“ uzavírá Josef Macháček.

autor: jař
Spustit audio