Na výtluky s havarijní pojistkou

Prakticky celý prosinec byly naše silnice pod sněhem a ledem. Teď to částečně odtálo a na motoristy číhá další zrada – výtluky na silnici. Bohužel je jich hodně a častokrát nejsou zrovna malé. Střídání teplot, byť stále mrazivých, uspíšilo každoroční problémy, které však většinou řešíme až v březnu.

Co se dá dělat teď na začátku ledna? Zdá se, že jen upozorňovat – například prostřednictvím Zelené vlny a bezplatné linky 800 12 20 12, jak to udělala jedna z řidiček dnes ráno. „Chtěli bychom upozornit, že při výjezdu ze Slaného na Velvary jsou na silnici hrozné výtluky. Ať tam řidiči jezdí opravdu pomalu, protože je to na vylomení kola.“

Právě okolí Slaného, ať už jde o silnice R6 nebo R7, patří k nejhorším. Výtluků je tam hodně, přestože podle Miloslava Kadeřábka z cestmistrovství Kladno, které daný úsek spravuje, silničáři je od Silvestra opravují pomocí studené balené drti. Té použili už dvacet tun a podle Kadeřábkova odhadu ještě minimálně třicet tun budou potřebovat. Toto řešení je však velmi drahé – jedna tuna stojí 16 tisíc korun. A navíc nelze použít na všechny díry v silnici.

„Při hlubších výtlucích je možné zajistit jejich sanaci pomocí studené směsi, ale toto řešení je nákladnější a nemá dlouhou životnost. Mělčí výtluky, které tímto způsobem odstranit nejdou, označíme dopravními značkami upozorňujícími na nerovnost na vozovce nebo na snížení rychlosti,“ vysvětluje Martina Vápeníková z Ředitelství silnic a dálnic.

Metoda studené drti se dá použít při teplotách od +5 do –15 °C, a to i na mokré vozovce, protože po odpaření směs k vozovce přilne. Životnost této opravy je ovšem zhruba jen rok a bohužel se často stává, že ještě před jejím koncem vypadne asfalt kolem opravené díry.

Jak bylo řečeno, studená směs se nedá použít u mělkých děr, jenže co je to mělká díra, jsme se nedozvěděli. „Mělčí výtluky jsou při snížené rychlosti bezpečně sjízdné.“ Takže čím vyšší světlá výška vozu, tím bezpečnější. Co však dělat v případě, že si poškodíte auto právě na takové díře? Dá se žádat náhrada škody na správci komunikace, ovšem pouze tehdy, pokud jde o výtluk neoznačený.

„Obrátit se na správce komunikace a poslat informaci o dopravní nehodě. Je třeba zajistit fotodokumentaci z místa, kde k nehodě došlo, a k žádosti o vyřízení přiložit kopii technického průkazu. Následně budeme s řidičem komunikovat ve věci odškodnění. Ve chvíli, kdy je výtluk na vozovce označen dopravní značkou Nerovnost vozovky a Snížená rychlost, je řidič povinen přizpůsobit jízdu povrchu vozovky. V tu chvíli nemá nárok na odškodnění.“

To potvrdila i pojišťovna, konkrétně Pavel Novotný, ředitel úseku likvidace Allianz pojišťovny: „Ano, tak to skutečně je. Správa komunikací udělala všechno pro to, aby upozornila na problém na vozovce, a řidič je potom povinen přizpůsobit rychlost jízdy stavu a povaze vozovky. Šance uplatnění odpovědnosti správce komunikace je mizivá a záleží na konkrétním případě. Šance na odškodnění poškozeného vozidla tu samozřejmě je, ale pouze v případě, má-li klient sjednáno havarijní pojištění.“

Z povinného ručení totiž nedostanete žádnou náhradu škody způsobenou ať už označeným či neoznačeným výtlukem. Na pořádné opravy se silničáři chystají až na jaře, a proto se nabízí snad jediná varianta. Pokud musíte často jezdit autem po naší republice, připlaťte si na zimní měsíce havarijní pojistku. Vzhledem ke stavu našich silnic se to zřejmě vyplatí.