Na zimních se spěch nevyplácí

Jarní počasí láme rekordy a ani teploty okolo 20 °C nejsou výjimkou. Pro někoho je to možná příjemné, ale řadě řidičů to může způsobit nejednu nepříjemnou situaci, protože na svých autech mají stále ještě obuty zimní pneumatiky. Přestože například na dálnici D1 a na řadě dalších silnic naší republiky je striktně podle zákona na autech zkrátka mít musíme, z hlediska bezpečnosti to není zrovna nejvhodnější.

Jaro s sebou nese řadu rizik a ne nadarmo se vžilo úsloví: jde na něj jaro. Přísloví však platí nejen o mužích a jejich touhách, ale i na řidiče − jakmile se udělá pěkné počasí, někde v podvědomí se u řady lidí objeví touha sešlápnout plynový pedál až k podlaze.

„Slunce v oknech a teplé počasí probouzí ve většině řidičů aktivitu, drzost a také agresivitu. Největší nebezpečí však není nejen neukázněnost lidí a rychlá jízda, ale hlavně zimní pneumatika,“ varuje šéf zdokonalovacího centra řidičů na Polygonu v Mostě Jiří Patera.

Zimní pneumatika má totiž při teplotách výrazně nad 0 °C daleko horší jízdní vlastnosti než letní. Jaksi podvědomě si však myslíme, že jak zmizel sníh a led, že bude fungovat daleko lépe. „Pneumatika má zcela jiné složení směsi a velké množství lamelek, což vede při rychlé, agresivní jízdě k jejímu značnému zahřátí. Potom dochází ke ztrátě adheze, prodloužení brzdné dráhy a horší ovladatelnosti.“

Jenže ono ani není nutné jet nijak zvláště agresivně. Zimní měkčí pneumatika se velmi snadno přehřeje i při delší jízdě po dálnici a zatáčka, kterou jste zvyklí projíždět povolenou 130 km/h, vám najednou může být úzká. Paradoxně, čím novější, tedy s vyšším vzorkem, máme zimní pneumatiky, tím horší budou jejich vlastnosti při teplotách těchto dní. Vysoké lamely budou způsobovat nestabilitu, auto bude pocitově klouzat − čím rychleji pojedeme, tím víc, a zároveň se v řádech metrů prodlouží brzdná dráha, s čímž musíme počítat nejen při průjezdech zatáček, ale také při brzdění, protože například u přechodu pro chodce může nárůst brzdné dráhy znamenat rozdíl mezi životem a smrtí.

V neposlední řadě pak při rychlé a agresivní jízdě zimní pneumatiky budou daleko rychleji ubývat a budeme muset koupit nové. Spěchat se tedy v tomto případě opravdu nevyplácí.