Okruh nás naučil
Motorkářská sezóna je na začátku, vyznavači jedné stopy mají první vyjížďky za sebou. Pokud se za řidítky ještě stále necítíte jistě, nebo se zkrátka chcete naučit něco víc než v autoškole, zkuste kurzy bezpečné jízdy na motocyklu. V ČR jich pořádají několik. Jeden se však přece jen něčím liší. Motoškola na brněnském autodromu umožňuje prohánět se na vlastní motorce více než hodinu na Masarykově okruhu.
Za účelem naučit se nezmatkovat za řidítky, správně brzdit a projíždět zatáčky se nás v pondělí sešlo na brněnském autodromu téměř čtyřicet. Motorkáři na slabších i těch nejsilnějších motorkách přijeli z celé republiky.
„Přijel jsem z Prostějova na motorce Yamaha MT01. Motor má objem 1600 ccm. Rozhodně je lepší si ji vyzkoušet na okruhu než na silnici.“
„Já jsem přijel z Tišnova na Kawasaki Versys, je to takový univerzál. Přijel jsem, abych se něco přiučil a díky tomu jezdil bezpečněji. Hlavně se na motorce nechci zabít.“
Motoškola je pro všechny – pro začátečníky i pokročilé jezdce. Největší výhodou je fakt, že v praktické části si účastníci pilují techniku přímo na Masarykově okruhu, kde se jezdí i závody MOTO GP. Podle instruktora a známého testovacího jezdce Pepy Šilera je tato zkušenost k nezaplacení. „Lidé si vyzkoušejí hranici své motorky, svých možností i schopností bezpečně pod vedením instruktorů.“
Než se vyjede na okruh, je na řadě dvouhodinová teorie bezpečné jízdy v učebně. Instruktoři vysvětlují zábavně, takže to není žádná nuda, a dvě hodiny teorie utečou jako voda. Potom přijde pauza na oběd a pak už hurá na motorky. Nejdříve se na parkovišti cvičí pomalá jízda a prudké brzdění, potom teprve nastává všemi netrpělivě očekávaná chvíle – otevře se brána na závodní okruh. Půl hodiny se okruh projíždí s instruktory ve skupinách rozdělených podle zkušeností účastníků. Poslední půlhodinku potom patří okruh jen vám – ano, na programu jsou i volné jízdy bez instruktorů.
Jaké jsou dojmy? Zážitek na celý život. „Bylo to výborné, jsem nadšený. Překvapilo mě, jak snadno jde motorka v zatáčkách klopit. O vysedání před zatáčkou jsem do dnešního kurzu netušil a je to opravdu bomba. Samozřejmě tam chyby byly, ale díky instruktorům je člověk hned vidí a koriguje je. Dříve jsem jezdil v zatáčkách hrozně křečovitě se ztuhlýma rukama a nevysedával jsem z motorky. Teď je to mnohem lepší, cítím se uvolněně a bezpečně,“ popsal dojmy z kurzu jeden z účastníků.
Celodenní výcvik i s jízdou na okruhu vyjde jezdce na 3,5 tisíce korun. Odjíždět budete s úsměvem, s větší jistotou a s novými zkušenostmi, které vám běžná autoškola rozhodně nedá.