Řidičům v Maďarsku nastaly krušné časy

11. leden 2012

Maďarsko sice není typicky zimní turistická destinace. Přesto se vyplatí shrnout novinky na maďarských silnicích a v jejich okolí. Je jich totiž letos hodně. Rozebereme klasické otázky zimních pneumatik, dálničních poplatků a cen pohonných hmot.

Jsou zimní pneumatiky v Maďarsku povinné?

„Ne, nejsou. Zatím se nezrodil zákon, který by stanovil povinnost je v zimním období používat. Musím však poznamenat, že soukromí řidiči svoje auta na zimu v převážné většině přezouvají. U nákladních vozidel to až tak typické není, takže na maďarských cestách pozor na náklaďáky.“

Od nového roku se měnily ceny dálničních známek v Maďarsku. K jakým změnám došlo?

„Samozřejmě se zvyšovaly, v průměru o 7,5 procenta. Ale největší nevoli vyvolalo opatření, kterým se zrušily čtyřdenní známky. Ty byly nejpopulárnější a cenově nejvýhodnější. Teď už je nejlacinější a nejkratší jen desetidenní. Pro osobní vozidlo stojí necelé tři tisíce forintů, což je o něco méně než 300 korun. Ještě upozornění: pokud byste chtěli načerpat informace z internetových stránek maďarské dálniční společnosti, nespoléhejte na ně. Ještě dnes dopoledne tam byly staré ceny.“

Základní otázkou je cena pohonných hmot. Podle dnešních zpráv nebyly benzín a motorová nafta v maďarské historii nikdy tak drahé jako teď.

„Je to tak. Právě dnes stouply ceny obou pohonných hmot o deset forintů. Letos píšeme teprve 11. leden a je to už druhé zdražování, které je důsledkem nižšího kursu forintu vůči americkému dolaru. Ale i zvýšení DPH z pětadvaceti na sedmadvacet procent, což je zřejmě evropský rekord. Benzín stojí přibližně 35 korun, nafta zhruba 37–38 korun za litr. Nedá se to říct přesně, protože na jednotlivých čerpacích stanicích mohou být výrazné rozdíly. U dálnic jsou samozřejmě dražší.

Ceny jsou skutečně na historických maximech, ale mohu-li být upřímný, plyne z toho i jedna výhoda. Například v Budapešti jezdí citelně méně aut.“

Pokuty za dopravní přestupky jsou také v Maďarsku žhavé téma, protože se mění jejich výše i systém vymáhání. Jak?

„Pokuty se samozřejmě taky zvyšují, hlavně pro ty, kteří poruší předpisy víckrát za sebou, řekněme třikrát během půl roku. Kdo nezaplatí, půjde do vězení až na devadesát dní. Maďarská média dokonce přišla s teorií, že někdo může být za jeden den přistižen při telefonování za volantem, potom bez zapnutého bezpečnostního pásu a třeba o hodinu později v jiném městě při překročení rychlosti. Pak může zaplatit až čtvrt miliónu forintů za jeden den. Maďarský motoristický slang už pro to má výraz – karabáčový zákon.“

ÚAMKTuristické informace v seriálu Autem po Evropě připravujeme ve spolupráci s ÚAMK.
autor: gmp
Spustit audio