Už desítky let vozí lidi přes Labe přívoz ve Velkém Březně

6. srpen 2011
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 02440091.jpeg
0:00
/
0:00

Při prázdninových cestách po Evropě můžete natrefit na desítky přívozů, které vás i s autem přepraví přes řeku a ušetří čas i peníze. Několik jich najdete i u nás. Třeba ve Velkém Březně na severu Čech, přibližně v polovině cesty mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Vyzkoušela si ho i Dagmar Cestrová.

Právě teď na přívoz ve Velkém Březně najíždějí dvě osobní auta a nastoupit se chystá jedna cyklistka. Někdo si tudy zkracuje cestu z jednoho břehu na druhý mezi Ústím nad Labem a Děčínem, někdo zase zhruba čtyři minuty jízdy přívozem bere jako romantickou přestávku uprostřed rušného dne a svou cestu pak jednoduše dokončí po opačném břehu, než po kterém jel původně.

Ptám se cestujících, jestli přívoz používají často: „Vždycky, když sem jedeme. Teď třeba spěcháme domů, takže využijeme přívoz, abychom se dostali na hlavní tah z Děčína,“ odpovídá muž. Starší paní se svěřuje: „Já už si ten přívoz pamatuji spoustu let a bez něj si to tu nedovedu představit. Tenhle ale není původní. Dřív tu byl jiný přívoz, který živil dvě rodiny. Ty si tady pak z výdělku postavily vilku. Původní převozník pak pokračoval i po válce a převážel tu až do své smrti. Opravdu zemřel tady na přívoze. Vím to, protože jsem místní rodačka. A ta nová cyklostezka, která tu vznikla, je výhoda. Vždyť tu máme tak krásnou přírodu!“

Teď je tady převozníkem Zdeněk Mikulec, na kterém vyzvídám, koho vlastně převáží: „Auta nákladní i osobní, traktory, cyklisty, dneska koně.“ To musí být úžasná práce, takhle se vozit po vodě, myslím si. „Z břehu to vypadá hezky, ale když je toho tady opravdu moc, tak je to dřina,“ ujišťuje pan Mikulec. Má přívoz nějaké zvláštní provozní podmínky? „Maximum vodního stavu je tři metry při měření v Ústí na zdymadle a minimum je asi 130 cm, tak aby naše loď dojela ke břehu, aby nezůstala stát. Loď je natočena určitým úhlem na proud řeky a ten ji pohání. Já musím loď natočit navijákem. Takže pohonem je vodní proud a loď vede lano. To lano nás drží jako kyvadlo u hodin.“

Vidím tu uvedenou nosnost 20 tun. Byl tu někdy tak těžký náklad? „Lesní stroj o kterém servis říkal, že má okolo devíti. Jednou jsem vezl autobus s fotbalisty, tehdy mi řekli, že má 12 tun. Potopit by se to nemělo, poněvadž se vlastně jedná o ponton, který je ze všech stran uzavřený. Má jen tadyhle nahoře větrací otvory,“ ukazuje převozník. Přívoz ve Velkém Březně už rozhodně prověřil čas. A jak říkají místní, jezdit pouze kolem a nesvézt se, to je jako přijet do Plzně a nedat si tam pivo. A ještě dodám, že nedávno začal fungovat další přívoz na dolním Labi pro motoristy mezi Děčínem a Hřenskem v Dolním Žlebu.

ÚAMKTuristické informace v seriálu Autem po Evropě připravujeme ve spolupráci s ÚAMK.


Zvětšit mapu: přívoz přes Labe mezi obcemi Velké Březno a Povrly na Ústecku

autor: ces
Spustit audio