Za jízdu bez známky pokuty za 15 miliónů

3. březen 2011

Řidiči mají několik povinností: dodržovat pravidla, vozit doklady, a pokud chtějí jet po dálnici, tak také mít na autě dálniční známku. Na to však mnozí zapomínají, a to nejčastěji v únoru. Právě ve druhém měsíci roku totiž policisté a celníci odhalí velké množství vozidel bez kupónu. Většinou jde však spíš o zapomnětlivost než úmysl.

Důvod je jednoduchý. Roční dálniční kupón platí 14 měsíců, od prosince do konce ledna, takže ten nový potřebují motoristé prakticky až v únoru. „Každý rok se v tuto dobu najde mnoho řidičů, kteří jednoduše zapomenou koupit novou dálniční známku. Ani tento rok není výjimkou,“ říká Jiří Barták z Celní správy, jehož slova jasně potvrzují statistiky. Od roku 2007, kdy díky zavedení mýtného systému celníci brázdí pravidelně naše dálnice, odhalili prakticky pokaždé v únoru téměř dvakrát tolik motoristů bez známky než v lednu.

V blokovém řízení mohou řidiči dostat pokutu do pěti tisíc korun, ve správním řízení až sto tisíc, ale naštěstí tak vysoké částky v praxi platit nemusejí. „Tento přestupek je ve většině případů řešen s řidičem v rámci blokového řízení, tedy přímo na místě. Podle mých informací se pokuta pohybuje mezi jedním až dvěma tisíci korunami.“ To je prakticky cena ročního kupónu, který stojí 1200 korun.

Téměř 15 miliónů korun vybraných celníky v loňském roce tak můžeme přičíst k zisku z dálničních známek – 4,4 miliónu kusů vyneslo 2,24 miliardy korun. Letos je pro motoristy připraveno zhruba stejné množství ročních, měsíčních i desetidenních kupónů – mimochodem těch je nejvíc, téměř dva a čtvrt miliónu. Ovšem, jak potvrzuje členka jedné mobilní celní jednotky, nejen roční období, ale také určité úseky jsou z hlediska jízdy bez známky kritické. „Většinou ano, hlavně v okolí Prahy – řidiči si totiž myslí, že úsek dálnice mezi Prahou a Průhonicemi je bez poplatku.“

Takových míst bychom našli více – například po zprovoznění jihozápadní části Pražského okruhu byl zpoplatněn i starý úsek mezi Ořechem a Slivencem. Stejně tak dálnice D1 přes Ostravu nejprve byla bez poplatku, podobně jako v okolí Brna. Když se pak výjimky zruší, mohou přijít pokuty.

„Určitý problém může způsobit silnice, na kterou byl místní řidič zvyklý jako na nezpoplatněnou, ale najednou se její charakter změnil. Na tyto silnice potom dále najíždějí bez dálniční známky.“

Speciální, špičkovou technikou vybavená vozidla jezdí po našich dálnicích především proto, aby kontrolovala, zda jsou v nákladních autech správné premid jednotky, jejichž prostřednictvím se platí mýto. V těchto případech celníci odhalili prakticky dvojnásobný počet hříšníků oproti řidičům osobních aut.

„V roce 2010 jsme zjistili 39 tisíc porušení v případě mýtného systému a 17 tisíc porušení spojených s absencí dálniční známky,“ uzavírá Jiří Barták. Na pokutách tak řidiči a majitelé nákladních aut zaplatili loni téměř 32 miliónů korun.

autor: evk
Spustit audio