Na sněhu jezděte pomalu a hlavně plynule

12. únor 2013

Vydatné sněžení těchto dnů určitě radostně vítají zvlášť ty děti, které mají prázdniny. Ovšem jejich rodiče, kteří musejí někam jet autem, už tak nadšení asi nejsou. Vždyť většina našich jízd se odehrává na suchých nebo maximálně mokrých cestách a jsou řidiči, kteří na zasněžené vozovky vyjedou jen párkrát.

Pokud vás to čeká právě teď, tak si přečtěte, co je podle odborníků na zasněžené silnici nejdůležitější.

„Rozhodně opatrnost a také respekt. Řidič hlavně nesmí mít strach, protože potom jsou pohyby strnulé a ne plynulé a k nehodě je velmi blízko. Jedinec s respektem a zdravým rozumem rozhodně pojede mnohem bezpečněji,“ říká zkušený automobilový závodník Jan Kopecký.

Kdo se bojí, neměl by usedat za volant

I když většina našich jízd se děje na nezasněžených cestách, sněhu bychom se bát neměli. „Řidič by měl být připraven na každou situaci. Jestliže se člověk setká s něčím zcela novým, je nejistý až úzkostný. To může u někoho vést k větší opatrnosti, u jiného ke snížení sebedůvěry a také to může mít vliv na dopravní chování, které není v souladu s aktuálními podmínkami,“ komentuje dopravní psycholog Karel Havlík.

Pravdou je, že řidiči, kteří jezdí v zimě pravidelně, berou sníh prostě jako fakt. Jsou však řidiči, kteří se vyloženě těší, až začne pořádně sněžit, protože jízdu na sněhu vnímají jako adrenalin. Navíc jsou přesvědčeni, že díky zimním pneumatikám, které na zasněžené vozovce lépe sedí a zkracují brzdnou dráhu, si s autem mohou dovolit to, co v létě. Jenže fyzikální zákony jsou neúprosné a zimní kola všechno nezachrání.

„Za bezpečnou jízdu odpovídá jedině řidič. Důkazem toho je, že většina motoristů, kteří měli na sněhu nehody, řídili vozidla se zimními pneumatikami. Z toho vyplývá, že neselhávají pneumatiky, ale motorista, který jede v rozporu s nepříznivým dopravním prostředím a spoléhá na to, že zimní pneumatiky jeho chybné reakce napraví,“ dodává psycholog.

Plynule, pomalu a zase plynule

Dobrá zimní výbava musí jít ruku v ruce s přiměřeným způsobem řízení a při jízdě na čerstvém sněhu nebo sněhové břečce je nejdůležitější jet plynule.

„Jeďte pomalu a plynule. Pokud je potřeba brzdit, tak nohu na pedál brzdy jen položte a hlavně nechte kola protáčet. Dobré je si také podřadit, ale nutné je pouštět spojku opatrně, aby hnaná náprava prudkým podřazením neztratila přilnavost. Břečka je asi to nejhorší, co může řidiče na silnici potkat,“ uzavírá Kopecký.

Na zasněžené silnici, možná víc než jinde, platí okřídlené: spěchej pomalu.

autor: evk
Spustit audio