Co zvládnete opravit?

24. březen 2011

Aby auto spolehlivě jezdilo, je potřeba udržovat jej v dobrém stavu. Podle výsledků naší ankety se zdá, že většina motoristů je schopna i náročnější údržby – 67 procent hlasujících by si trouflo na výměnu oleje nebo brzdové kapaliny, čtvrtina respondentů vidí své hranice u přezutí pneumatik a zbývajících osm procent hlasujících se přiznalo, že u auta nedokáže vyměnit ani žárovku.

Stydět se však nemusejí, protože jedna věc je troufnout si a druhá v praxi skutečně nějakou větší údržbu udělat. Dnešní auta už svépomocným údržbářům příliš nepřejí, zatímco dříve si základní údržbu mohl dělat, a ve většině případů i dělal, motorista sám.

„Já jsem se autu velmi věnoval a do servisu jsem chodil proto, abych viděl, jaké opravy jsou třeba udělat.“
„V mladším věku jsem si veškeré opravy na svém autě dělal sám, nebylo to náročné. Mám totiž ve zvyku mít přehled o technickém stavu svého vozu.“
„Měnil jsem olej a dofukoval pneumatiky, ale s autem žádné starosti tenkrát nebyly, bylo velmi jednoduché,“ odpověděli řidiči dotázaní v naší anketě na ulici.

V tom je ten podstatný rozdíl – současná auta jsou díky elektronice podstatně složitější, a tak i výměna brzdové kapaliny se dělá jinak než před lety. „V dnešní době mají vozidla ABS, dříve byla elektronika mnohem jednodušší. V dnešní době, když se mění brzdová kapalina, brzdová soustava se pak musí odvzdušňovat prostřednictvím speciálního přístroje, který je na to uzpůsoben. Odvzdušňování pomocí šlapání na pedál brzdy se v současnosti už moc nedělá,“ konstatuje servisní technik Tomáš Kratochvíl.

Jednoduchá není ani výměna oleje, i když ne proto, že by motorista nedokázal sám ten starý vypustit. „V dnešní době se musí starý olej recyklovat a zlikvidovat a na to má autorizovaný servis speciální nádoby, které se jednou za měsíc odváží.“

Pro zručné motoristy však máme dobrou zprávu – jako první vlaštovka se už objevila samoobslužná dílna, ve které si i drobnější opravy mohou za poplatek udělat sami, a to s využitím techniky, kterou dnešní auta vyžadují. I podle výsledků naší ankety se zdá, že tak jako se uchytily samoobslužné mycí boxy, mohou mít i samoobslužné dílny docela slušnou perspektivu, protože je mezi námi ještě stále dost těch, kteří si chtějí auto opravovat sami.

Mnohým řidičům však stačí, když jsou schopni si sami přezout pneumatiky, byť i v tomto případě musejí spolupracovat s pneuservisem – minimálně při vyvážení kol, aby byla jízda na nich skutečně bezpečná. „Vyvažovací závaží napomáhají k vyvážení pneumatiky, ale člověk bez speciálního vybavení nedokáže určit přesné místo, kam má závaží dát. No to musí mít stroj,“ vysvětluje Jan Petrů z Pneuvulkán.

Pokud máte výčitky svědomí, že si nejste schopni vyměnit ani prasklou žárovku, vězte, že je to zbytečné. U halogenových to výrobce totiž přímo zakazuje a v mnoha autech je problém se k žárovce vůbec dostat, takže i to je důvod, proč na ministerstvu dopravy přemýšlejí, že náhradní žárovky budou vyřazeny z povinné výbavy. Většina řidičů má totiž k autům úplně jiný vztah než třeba před dvaceti lety. „Lidí, kteří by si kontrolovali stav vozu, už moc není. Prostě ho jen užívají,“ domnívá se Tomáš Kratochvíl.

autor: evk
Spustit audio