Nevěřte tachometru ani servisní knížce

12. říjen 2010

Jako nové, první majitel, najeto necelých sto tisíc, servisní knížka! Kdo by po autě s takovou minulostí v autobazaru nesáhl. Jenže to může být velká chyba! Takové auto může být bez problémů bývalý taxík.

Díky původním fóliím má zcela nově vypadající lak, servisní knížka je padělaná a motor má natočeno takřka půl miliónu kilometrů. Prodávající se z nás logicky snaží dostat co nejvíc, ale příliš často se uchyluje k řadě drobných podvodů. Třeba stočený tachometr má u nás na milión ojetin.

Pozměnit údaje na tachometru není v době vyspělé elektroniky nijak složité. Praxe stáčení číselnic vrtačkou je nenávratně pryč. „Celý problém spočívá v tom, že stačí do správné zásuvky ve vozidle připojit příslušný konektor, přes který se spojíte s notebookem, a pomocí speciálního programu nastavíte stav tachometru. Ten se pak změní v jedné nebo ve více řídících jednotkách. Dá se říct, že kdo je schopen investovat částku kolem pěti tisíc korun, je schopen za jeden den ovládnout stav tachometru u 80 procent prodávaných vozidel na trhu v České republice,“ popisuje Martin Pajer ze společnosti Cebia.

Samotná změna údajů na tachometru není u nás nijak trestná, a proto se jí může zcela legálně zabývat tisíce firem. „Pokud by se prodejci vozidla podařilo dokázat, že zcela úmyslně stočil tachometr, respektive pozměnil jeho stav tak, že vozidlo jednoznačně získalo na ceně, bylo by podle našeho názoru možné prokázat mu podvod. Na druhou stranu musím říct, za posledních dvacet let v Čechách nikomu takovému podobný případ prokázán nebyl.“

Zástupkyně ochránce veřejných práv sice v létě vyzvala Českou obchodní inspekci, aby postihovala stáčení tachometrů jako nekalou obchodní praktiku, ale ani v zahraničí, kde na toto pamatuje samotný zákon, s tímto nešvarem nebojují nijak účinně. „Podíváme-li se hned k našim sousedům do Německa, tak podle mých informací byl za posledních pět let prokázán pouze jeden případ.“

Když auto s upraveným stavem tachometru koupíme, nejenže ho zbytečně přeplatíme, ale mohou nás logicky čekat i další problémy. „Měl byste upravit v budoucnu jeho servis, aby odpovídal vyššímu počtu ujetých kilometrů, jinak se může stát, že odejde součástka, kterou by bylo vhodné vyměnit mnohem dřív.“

Dnešním zaklínadlem jsou servisní knížky, které jsou pro mnohé dokladem o tom, že vozidlo bylo správně a bez problémů servisováno a že je vše v pořádku. Chyba lávky. „Servisní knížky se dají velmi snadno zakoupit, to není vůbec žádný problém. Servisním knížkám věříme pouze tehdy, pokud si ověříme autentičnost razítek. Dnešní doba je taková, že není problém si to ověřit v Čechách i v zahraničí. Bohužel se často setkáváme s tím, že servis na uvedené adrese vůbec neexistuje nebo že dané vozidlo za posledních deset let nepřejelo práh servisu,“ uzavírá Martin Pajer.

Takže v případě nákupu ojetiny platí dvojnásob: nikdy nikomu nevěřte. A když slepě věříte, tak se pak nedivte.

autor: pgj
Spustit audio