Elektronika pomůže, ale za vás to neudělá

6. září 2011

Když si dnes budete kupovat auto, prodejce vás zpravidla bude přesvědčovat, že právě v tomhle autě se vám nemůže vůbec nic stát, protože je vybaveno ABS, ESP, EBS, HBV, BAS a dalšími systémy. Jenže potom se nabízí otázka, proč pořád bouráme a bohužel i umíráme.

Na tuhle otázku není jednodušší odpovědi. „Mnoho lidí žije v omylu, protože i pro sebelepší techniku platí fyzikální zákony,“ konstatuje fakt, na který až příliš často zapomínáme, šéfinstruktor Polygonu Most Stanislav Procházka.

Dnes už nekoupíme auto bez ABS, tedy protiblokovacího systému brzd. „Pneumatika funguje podobně jako člověk – čím víc věcí musí dělat najednou, tím hůř. Obecně tedy platí pravidlo, že když brzdím, neřídím auto a kolona by měla být rovně, a když řídím, neměl bych dělat to ostatní. ABS tento kompromis umožňuje, ale musí se využít správným způsobem – tedy maximálně brzdit a potom včas a s citem auto začít řídit. Většina lidí žije v domnění, že když ABS začne pracovat, když začne cukat brzdový pedál, že brzdí a funguje to, ale důležité je, že čím víc systém funguje, tím víc je nutné na brzdu tlačit.“

S projevem ABS se ovšem řada z nás seznámí až ve chvíli, kdy je pozdě, a pak se lekne. „Ve voze s ABS tedy platí nejdřív maximálně tvrdě brzdit. Když vidíte, že už to nestihnete ubrzdit, dá se překážce také vyhnout, ale v tu chvíli je potřeba pustit brzdový pedál a řídit s citem a přesně.“

Řada aut je dnes také vybavena takzvanými brzdovými asistenty. „Řidič, který před sebou vidí problém, sice šlápne na brzdu, ale až s rostoucím nebezpečím zvyšuje intenzitu tlaku na pedál, jak by bylo potřeba. Brzdový asistent toto prodlení eliminuje.“

Každý asistent však funguje jinak. Proto je bezpodmínečně nutné si všechny funkce brzd vyzkoušet někde na volné ploše. A pozor! Některá auta při opravdu rychlém, a když říkám rychlém, myslím bleskurychlém, tedy panickém, sešlápnutí brzdy zatáhnou brzdy opravdu nečekaně a dokážou pořádně vylekat.

Potom je tady stabilizační systém nejčastěji se ukrývající za zkratkou ESP. Ten dostává nepřetržitě informace o chování auta, a přiblíží-li se auto hranici fyzikálních zákonů, bleskově zasáhne. Nás ani nemusí zajímat, jak to funguje. Důležitější je systému pomoct. „Je potřeba ukázat autu předními koly, jakým směrem chci jet, takže při smyku přední nápravy netočit víc volantem a kola nechat v pozici, než smyk začal. Při smyku zadní nápravy je nutné kola natočit tam, kam chci jet, takže většinou kontra. S ostatním si už poradí elektronické systémy,“ vysvětluje Stanislav Procházka.

Musíte dát zkrátka najevo, kam chcete jet a co vlastně chcete. Asistent je prostě pomocník, ne ten, který za vás všechno udělá.

autor: pgj
Spustit audio