Stočený tachometr je v Česku málem norma

10. listopad 2011

V Česku snad už každý motorista přijal jako fakt, že počet najetých kilometrů na tachometru vozu nic neznamená – tachometry se u nás stáčí jako na běžícím pásu. Přestalo se to však líbit lidem z ministerstva průmyslu a obchodu, a aby podvodníky odradili, chtějí pro ně připravit vyšší postihy.

Ponechme teď stranou, jak se budou postihy vymáhat a prokazovat v praxi, a společně doufejme, že se tachometry stanou zase jedním z důležitých kritérií, která budeme při nákupu auta sledovat. I kdyby se však všechno opravdu jako mávnutím kouzelného proutku změnilo, bude trvat roky, než se náš trh vyčistí.

„Ukazuje se, že čtyřicet procent ojetých vozidel v České republice má stočený stav tachometru. Odhadujeme, že takových vozidel je u nás milión,“ říká Martin Pajer ze společnosti Cebia, která na našem trhu auta prověřuje.

Jinými slovy, u každého čtvrtého auto tachometr lže. A když lže tachometr, těžko v takovém případě dopřejete vozu adekvátní péči. Preventivní výměny, které výrobce nařizuje, neprovedete prostě a jednoduše proto, že podle tachometru ještě čas na výměnu dílu nenastal. „V tomto ohledu je to až životu nebezpečné a navíc vás to bude stát zbytečně víc peněz,“ vysvětluje Zbyněk Veselý ze Sdružení na ochranu vlastníků automobilů.

Poprvé se to prodraží, když za auto se stočeným tachometrem zaplatíte víc, než je jeho skutečná hodnota, a podruhé, když doplácíte na opravách, které jsou pochopitelně bez preventivní péče dražší. Proto tedy buďte při výběru ojetého auta nadále extrémně podezřívaví a nedůvěřiví.

Pokud nejste z oboru, auto rozhodně nikdy nekupujte bez prohlídky specialistou, kterého si sami seženete. Takzvaně lepší než nic je varianta kamarád automechanik, ideální je ovšem zmíněný nezávislý specialista – kontakty snadno najdete na internetu.

autor: pek
Spustit audio