Automobilky ženou planetu do záhuby, myslí si Švýcar. Proto sestrojil auto, které čistí vzduch

9. březen 2017

Velké automobilky ženou svými výrobky planetu do záhuby. To alespoň tvrdí šedesátiletý Švýcar Henri-Philippe Sambuc. A tak sestrojil auto, které čistí vzduch. K vidění je na probíhajícím ženevském autosalonu. Karoserii má ze lnu a balzy a jde o elektromobil. K nabíjení přitom nepotřebuje zásuvku – ani ji nemá. Prý si vystačí se solárními panely a desetikilowattovým generátorem na benzín. Díky němu ujede tisíc kilometrů.

Sestrojit elektromobil, který by byl nezávislý na zásuvce, to může znít v našich podmínkách dost výstředně. Na druhou stranu, stále existuje řada zemí, kde je problém elektřinou třeba jen svítit – o dobíjení elektromobilu si tam mohou nechat jen zdát. Ovšem i tady by Dragonfly od Catecaru mohl fungovat.

Originální koncepcí elektromobilu, který nepotřebuje zásuvku, to ale teprve začíná. „Druhou zajímavostí je kabina. Kromě ocelového rámu je vyrobena z přírodních materiálů. Je to patentovaný kompozit ze lnu, ozdobnice a balzy. Materiál je pevný i lehký zároveň – celá kabina váží 35 kilo. Celková hmotnost vozu je pak 560 kilogramů,“ říká zakladatel firmy Henri-Philippe Sambuc.

Popsaný typ materiálu prý odolává nárazům čtyřikrát lépe než ocel. Tu automobilky používají pro výrobu jen s ohledem na nastavenou efektivitu výrobních procesů, podle Sambuca to není otázka bezpečnosti.

Vývojem zmíněného kompozitního materiálu se zabývá několik společností, podle kterých nejen že neexistuje důvod vyrábět auta z těžké oceli, ale tvrdí dokonce, že tento přírodní kompozit má lepší vlastnosti než uhlíková vlákna.

„Tohle je první auto, které 24 hodin denně čistí vzduch. V přední části má nainstalovaný prachový filtr, který zachytává pevné částice. Ty netvoří jen zdravotní problémy – jsou problematické i z pohledu globálního oteplování. Životnost bude záviset na prostředí, ale počítáme s výměnou každý půlrok,“ popisuje Sambuc.

Dragonfly od Catecar

Dodává, že firma chce změnit myšlení, že mobilita je problém, který máme řešit. Dívá se na to opačně – mobilita bude pomáhat řešit problémy, které se znečištěným prostředím máme. Zmíněné filtry vzduchu například nebudou jen součástí tohoto auta, ale budou se vyrábět i jako samostatný produkt, který může být na střeše jakéhokoli vozu.

Na start výroby shání firma peníze od investorů přes internet. Rádi by začali s výrobou na konci letošního roku. Cena vozu by se na západních trzích měla pohybovat kolem 20 tisíc eur, tedy zhruba 550 tisíc korun.

Dragonfly od Catecar
autoři: pek , jpr
Spustit audio