Co mají společného kamiony a větrné mlýny? Je to nekonečný boj, tvrdí starostové malých obcí

7. červen 2016

Starostové některých obcí u Dvora Králové nad Labem si stěžují na řidiče kamionů. Vadí jim, že jezdí po silnicích druhé a třetí třídy, aby si zkrátili cestu z Jičína do Náchoda a vyhnuli se mýtným branám. Největší problémy mají Dubenec, Lanžov, Vilantice nebo Miletín. Řešení situace je ale v nedohlednu.

„Jezdí nám zde kolony tří čtyř kamionů za sebou. Ty si zkracují cestu z Hořic do Jaroměře. Vyhýbají se mýtnému, ušetří za pár kilometrů naftu a právě jsou dost neohleduplní," popisuje situaci v obci Dubenec nezávislý starosta Jaroslav Huňat.

Nákladní auta ohrožují chodce, ničí silnice, které na podobnou zátěž nejsou stavěné a trpí kvůli nim i lidé v rodinných domech.

Čtěte také

„Vždycky když přejede kamion tak to normálně houpne s celým barákem. Klepou se skleničky. Sedíte na gauči a klepe se s vámi gauč," říká jeden z obyvatel Dubence Miloš Brentner. Kamionová doprava prý dokonce ovlivňuje i statiku jeho domu.

To je tankodrom, co si budeme povídat. Ty kamiony sem prostě nepatří. Lucie Antonínová, obyvatelka Lanžova

Podobné zkušenosti mají i v okolních obcích a třeba podle nezávislé starostky Lanžova Aleny Skořepové se situace v poslední době zhoršuje: „Těch aut jezdí čím dál víc. Podle mne to jsou stovky denně. A není to jen přes den. Je to i ve večerních hodinách."

Silnice nižších tříd přitom nejsou na takový provoz dimenzované, rozpadají se krajnice a v některých místech se dva kamiony ani nedokážou vyhnout.

Kamiony nedodržují předepsané objízdné trasy u Vodňan a ničí malé silnice. Na snímku utržená krajnice za Bavorovem

To potvrzuje třeba jedna obyvatelka Lanžova Lucie Antoníková: „Nevytočí se tady, silnice, to je prostě něco hrozného. To je tankodrom, co si budeme povídat. Ty kamiony sem prostě nepatří. Jsou tady hlavní trasy - Hradec - Jaroměř - Náchod. Ale oni to prostě stáčí takhle."

Starostové obcí se přitom snaží situaci řešit už několik let
Lanžov žádal o obchvat, na ten ale nejsou peníze, Dubenec zase neuspěl s návrhem omezit vjezd vozidel nad 3 a půl tuny na silnice třetích tříd, ani s nápadem nejproblémovější úseky zpoplatnit.

„Řešením by bylo zpoplatnění průjezdu po silnicích 2. a 3. tříd. Tak, aby se vybraly peníze na jejich opravu. O to jsme také usilovali, ale z ministerstva dopravy jsme dostali zamítavou odpověď," dodává Jaroslav Huňat, který podle svých slov už přestal věřit ve změnu k lepšímu. Jde prý o boj s větrnými mlýny.

autor: PLE
Spustit audio