Dakarský deník 14 – potlesk pro dakarskou rodinu Lopraisů

13. leden 2011

Až do poslední etapy na území Chile dokázal Aleš Loprais prohánět donedávna suverénní kamióny značky Kamaz. Dařilo se mu to i přes nesrovnatelně horší podmínky, především díky nadšení všech členů malého českého týmu. Jejich snaha a boj o nejvyšší příčky s velkým ruským týmem rázně ukončila exploze turba motoru tatry na trati a následná diskvalifikace kvůli neprojetí povinných navigačních bodů.

Klidně jí říkejte dakarská rodina. Strýc Karel dokázal tento slavný pouštní závod za volantem tatry vyhrát šestkrát. Jeho bratr Milan se o tým stará jako manažer. A synové? Karlův potomek Leoš je mechanikem, Milanův Aleš pilotem závodního vozu. Jenže rallye Dakar žijí pochopitelně i další členové klanu Lopraisových, které bychom mohli jmenovat jednoho po druhém.

Aleš Loprais společně s dlouholetým navigátorem strýce Karla Josefem Kalinou a mechanikem Milanem Holáňem letos dokázali 6,5 tisíce kilometrů, tedy víc než dvě třetiny trasy tohoto dakarského ročníku, vzdorovat modro-bílé síle kamazů. Dvě etapy se jim podařilo dokonce vyhrát. Byl to však boj obra s goliášem. I přesto Loprais vidí svá dvě vítězství jako velký ekonomický úspěch. „Náš rozpočet činí přesně polovinu procenta rozpočtu týmu Kamaz. Z tohoto pohledu je to nejen týmový, ale také ekonomický úspěch. Náš tým se totiž skládá pouze z šesti lidí.“

Aleše Loprais však vidí své dvě vítězství jako velký ekonomický úspěch. „Náš rozpočet činí přesně polovinu procenta rozpočtu týmu Kamaz. Z tohoto pohledu je to nejen týmový, ale také ekonomický úspěch. Náš tým se totiž skládá pouze z šesti lidí.“

Zatímco ruský tým otevřeně podporuje premiér Putin a tím pádem i spousta sponzorů včetně státu Tatarstán, Lopraisovi se mají každý rok co ohánět, aby sehnali dost peněz na účast v závodu. Tam přece s ohledem na rodinnou tradici nemůžou chybět! Nezbývá jim však dostatek finančních prostředků na takzvanou rychlou asistenci v závodě. To znamená na druhý kamión přihlášený do závodu, který veze náhradní díly a jehož posádka může, na rozdíl od pomalé asistence mimo soutěž, přímo na trati opravit náhlou závadu. Jak by se v tomto ročníku hodila!

Podobné problémy v Kamazu vůbec neřeší. Například jen hlavní sponzor, kterým je jedna z ruských bank, pumpuje ročně do týmu milión dolarů. Jenže jak znám tuhle dakarskou rodinu, příští rok do toho půjdou znovu, ať už budou mít rychlý asistenční kamión, nebo ne.

autor: jař
Spustit audio