Je libo pilule nebo prášek?

4. červen 2012

Systémové vady a géniové roztodivně nemocného rapu.

Zatímco unavení fanoušci bez fantazie už po několikáté pohřbívají hip hop, Kruton oslavuje hudební vývoj, který nabírá letos zajímavý směr. V rámci pozvolného nástupu nových myšlenek je třeba najít si něco, co by urychlilo transformaci. Velkou roli už delší dobu hraje inspirace elektronikou, hip hop začíná být kyselejší, někteří zakysnou, někteří se naučí s kyselinou pracovat a zachutná jim a možná tak vyléčí nemoci sobě i mnoha ostatním s podobnými problémy. Hledáte lék v hudbě?

Rappeři mladší generace se nejčastěji snaží, aby působili co nejnemocněji (rozuměj slangové užití slova ILL ve smyslu hustý, příliš dobrý), zatímco jejich starší kolegové už zjistili, jaké to je, být považován za podivína a nepřizpůsobivého, a cítí, že je tu něco špatně. V tomto článku se spojují tedy nejen skutečné nemoci lidí, ale i nemoci společnosti, o kterých většina ze zmíněných ve svých aktuálních textech hovoří.

Narozeni v polovině 70. let

Krizz Kaliko – Kickin and Screamin (15. května, Strange Music)
Teatrální kalifornský rapper Krizz Kaliko vydal novou desku na labelu svého spolupracovníka a hosta, podobně šíleného Tech N9na. Label má příhodný název Strange Music. Posluchačům Krutonu se pravděpodobně deska Kickin and Screamin nebude zdát tak divná a nebude jim snad ani cizí, rozhodně je ale příjemně šílená. Sám Krizz má prý psychické problémy, trpí údajně bipolární afektivní poruchou (fka Maniodepresivní psychózou) a nevyrovnaná je i barva jeho pleti, trpí chorobou vitiligo, která způsobuje světlé skvrny na jeho kůži. Podle této viditelné odlišnosti pojmenoval i své první album, které z větší části produkoval Seven, stejně jako to aktuální.
I samotná deska je dost rozkolísaná, na jedné straně tu je „crazy music“ jako Spaz, začínající pokynem strojového hlasu: Go Crazy, prokládaná téměř elektrošoky nebo track Kill Shit s kulometnou flow. Na straně druhé dojemné Created a Monster nebo Hello Walls. Deska má dokonce i třetí stranu, abychom zůstali dostatečně šílení, a tou jsou vybočující tracky bez hostů: Species nebo retrosoulový Kali Baby. Krizz má pro svůj styl i vlastní označení Funkra – rap, rock, funk a R&B smíchané s trochou operního afektu. Možná v něm uslyšíte momenty příbuzné tvorbě Outkast, Busta Rhymese, Ludacrisse nebo Cee-Lo.



Killer Mike – R.A.P. Music (15. května, Williams Street Records)
Z dálky možná hiphopový strejda z Atlanty a „ten, který tenkrát spolupracoval s Outkast“, při bližším seznámení sečtělý a uvědomělý muž. Že by na to měl vliv fakt, že jeho otec byl policistou? Killer Mike se ale systémů nebojí. Na předchozí desce Pl3dge už Mike zajížděl svými texty do politiky a nebojí se navážet dál. Aktuální desku R.A.P. Music (název je vypůjčený od Mikova přítele a znamená Rabelious African Peoples Music) si odskočil Mike nahrávat do Brooklynu, album bylo prý hotové během 6 týdnů. Jeho spojení s El-P v roli producenta prý dobře zafungovalo a je to slyšet. Sám El-P poznamenal, že mu Killer Mike připomíná Ice Cuba v nejlepší formě. Mike na desce s naprostou otevřeností komentuje policii v Don't Die, politiku v Reagan, ale například také vyzdvihuje svou manželku v tracku Southern Fried, který připomíná trochu Outkast a Cee-Loa. Při druhém poslechu ale doporučuji zaměřit pozornost na dílo El-Pho, vynikající produkci, která nijak neexhibuje a přitom texty zvedá daleko výš (výborným příkladem je JoJo's Chillin', Ghetto Gospel nebo Butane). Kdyby někdo chtěl slyšet „pravý hip hop“, který je aktuální v textech i hudební produkci, tohle by byl dobrý tip.



El-P Cancer For Cure (22. května, Fat Possum)
Teprve až dozraje čas a všechny jeho hudební myšlenky, teprve tehdy se dočkáme další desky od spoluzakladatele a majitele zásadního labelu minulosti Definitive Jux, člena Company Flow a Weatherman, newyorského cynika, rappera a producenta El-P. Na Cancer For Cure jsme si museli počkat 5 let. Co jste mezitím dělali? S El-Produktem to totiž není jednoduché. Sám se považuje za beatového perfekcionistu a je velmi vybíravý. Pracoval již s mnoha syntezátory, používá externí efekty, je trpělivý, když sampluje, ví proč a má to myšlenku. Jedna myšlenka pochopitelně propojuje i jeho nové album, je to jeden celek, který vás naučí, jak vedle sebe mohou fungovat staré hiphopové samply, kytary, vyššími frekvencemi útočící elektronika a navíc je tu ještě naprosto aktuální a provokativní, pro velkou část hiphopové scény spíše intelektuální myšlenkové nastavení. El-P směřuje možná až k science fiction, a přesto je pro něj zásadní cesta do sebe a jakási lidská syrovost a opravdovost. ($ Vic/ FTL : „And I can no longer contain what’s under my disguise / I’ve always had the cancer for the cure so what the fuck am I?“)
Nejen že El-P prokládá existenciální rapy mnoha metaforami i odkazy na literaturu (např. sampl Williama S. Burroughse v tracku Request Denied) nebo jiné rappery (Camu Tao, který zemřel na rakovinu…), ale má neskutečně koncentrovanou flow s jistotou přirozené autority, jejíž vyprávění inspiruje.
V historii hip hopu jsou běloši menšinou, ovšem několik z nich mělo zásadní vliv na vývoj tohoto žánru, El-P je jedním z nich a je uklidňující, že po vydání Cancer For Cure dostal slovo i v médiích většího dosahu.

El-P a Nick Diamonds u Lettermana posílají R.I.P. nejen rapperovi z Beastie Boys MCA, ale také Maurici Sendakovi, to hovoří za vše!



Latyrx – The Second Album (záleží i na vás)
Dvojice Lyrics Born a Lateef the TruthSpeaker ohlásili další album po 15 letech. Pokračování první desky The Album má být vydáno brzy, možná i s vaší pomocí. Na The Second Album pánové již pracují s mnoha hosty, stálými parťáky, jako je DJ Shadow, Cut Chemist nebo Headnodic, ale také třeba Das Racist.
Přispět na vydání desky, jak říká Lateef „bez jakýchkoliv vnějších tlaků“, můžete ZDE jednoduše tím, že si předplatíte desku samotnou nebo i tričko či VIP vstup na koncert. Svobodomyslná dvojice již vydala singl, ve kterém svou nespokojenost se současným stavem pouze nepopisují, ale rovnou svolávají do zbraně. A než vyjde deska, stačíte si přečíst první Lyrics Bornovu knihu.



Narozeni v 80. letech a později

Ab-Soul – Control System (11. května, Top Dawg Entertainment)
Své první regulérní album vydal minulý týden Ab-Soul, člen ostře sledované čtveřice Black Hippy (+ Schoolboy Q, Jay Rock, Kendrick Lamar). Tito pánové o sobě tvrdí, že jsou jako rodina, a hudbu si vydávají pod značkou Top Dawg Entertainment. Ab-Soul má v této smečce i jiné přezdívky, třeba Blacklip Bastard díky skutečně tmavým rtům (výsledek nemoci, kterou prodělal v dětství) a Genius kvůli většímu přehledu, než mají jeho kolegové z TDE. Vždy ho uvidíte v černých brýlích, trpí totiž světloplachostí. Nejen o nemocech těla, ale i nemocech jeho duše a naší společnosti se dozvíte víc z jeho alba Control System.
Ab-Soul vyrůstal v klidnějších podmínkách a jeho rodina vlastnila obchod s hudebními nosiči, možná proto prezentuje koncept systému, který nás ovládá, s tak velkou dávkou upřímnosti a trochou sympatické, a v rapu vzácné, naivity (Bohemian Grove). Album je také nasáklé smutkem, Ab-Soulova přítelkyně, vokalistka Alori Joh, kterou uslyšíte na několika písních TDE, spáchala na začátku tohoto roku sebevraždu. Část jejího smutného příběhu najdete na téměř recitovaném jazzovém v tracku Book of Soul… Naprosto výjimečně jemný a silný track je Empathy, který má i odpovídající zasněný klip plný plovoucích obrazů minulosti. Tuto stranu vyvažuje Ab-Soul plíživě provokativními tracky, jako je Sopa, Terrorist Threats nebo dráždivý Lust Demons.
Control System je nesourodé album, což je skvělé, rozšiřuje zvukový rejstřík TDE a na albu je opravdu co hledat, vyvolává dojem, že Ab-Soul je skutečně talentovaný hudebník a osobnost, která se ptá především sebe. Vzniká tu nové osobité R&B, na nových rytmech a nových trápeních.
Ještě dodatek k výslednému zvuku: od školních let má Ab-Soul rád Bone, Thugs & Harmony a spolupracoval s producentem Sounwavem, který tenkrát dělal beaty na Playstationu, nyní je dvorním producentem Top Dawg Entertainment, stojí za mnoha beaty Kendricka Lamara a spolupracoval už například i s Lil Wayne.



SpaceGhostPurrp – Mysterious Phonk The Chronicles of SpaceGhostPurrp (12. června, 4AD)
Triphopová temnota s jižanskou příchutí, přidušený grime a hrubý zpomalený rap pod vysokým nánosem efektů, tak se prezentuje SpaceGhostPurrp na posledním mixtapu GXX XX BXXXK EP Vol 1 (čti God of Black EP Vol 1). Obvyklé vyměňování písmen za nejrůznější znaky už se okoukalo, tak tu máme novou abecedu. Producent SpaceGhostPurrp pochází z Miami a jeho jméno je odvozeno od data jeho narození. Narodil se na apríla, tedy Purrp day. Zatím stihl spolupracovat s A$AP Rockym nebo Wiz Khalifou a kolem sebe má spřízněné spolupracovníky, které označuje jako Raiders Klan Mafia, auta a skate tu samozřejmě hrají svou roli. Hudba na posledním mixtapu jako by se odehrávala ve dvou plánech, v pozadí slyšíte tlumené efektované samply, v popředí se belhá omámený rap. Zní to jako noční tah. Samotná nová deska, na které najdete i část tracků z mixtapu, je už nějak čitelnější a vyčištěnější, což je možná škoda, protože texty se prosazují jako to první, co by se mělo číst, a v nich žádné velké hloubky nenajdete – drogy, peníze, uctívání a zmocňování všeho druhu. Není to ani žádné rapové mistrovství, ale našeptávání, zamlženost a mystika z toho dělají přitažlivou záležitost. Inspirující je celková skladba a aranže, které dotváří ponurou atmosférou.



Darq E. Freaker – Blueberry EP ft. Danny Brown (30. dubna, Southern Hospitality)
O spolupráci se zlobivým Danny Brownem, který je známý svým hodně nemocným a nakažlivým smíchem, je už velký zájem. Tentokrát se o řádně raveově vyhučený hudební doprovod postaral britský Dark E. Freaker. Remixu se ujal producent Star Slinger, který svůj styl označuje jako Booty LSD, aby těch změněných stavů nebylo málo. Track s podtitulem Pills and Cocaine má i odpovídající klip, který režíroval Yoni Lappin s produkcí Pinboard Film. Pro všechny, kteří zatím testují a rádi cestují.



Nezapomeňte, že detroitský vypjatý emo dekonstruktér rapové flow se objeví také na Hip Hop Kempu, který se uskuteční 16.–18. srpna opět u Hradce Králové.

autor: Mary C
Spustit audio