Na Botticelliho je ve Frankfurtu tlačenice

Dlouho jsem nevěděl, jestli mám příspěvek vůbec natočit. Rozhlasová reportáž o výstavě obrazů je vždycky oříšek. Když jde navíc o expozici renesančního génia Sandra Botticelliho, nemá prostě rozhlas ty potřebné "zbraně". Výstava ve Städel muzeu ve Frankfurtu nad Mohanem se ovšem setkala s takovým ohlasem, že bylo rozhodnuto.

"Výjimečnost Botticelliho spočívá už v tématech, která volil, třeba tady velkoformátové zachycení mytologické alegorie. To je kategorie, která byla v tehdejší době úplně nová," říká kunsthistorik a spoluautor famózní výstavy Bastian Eclercy, se kterým se kocháme obrazem Minerva a Kentaur. Ten vévodí mému soukromému žebříčku děl renesančního umělce, která jsou ve Frankfurtu k vidění.

"Botticelli dokázal malovat revoluční témata ve velkém formátu a tady navíc i na plátně. Takže i technicky to byl inovátor. Kromě klasické malby na desky z topolového dřeva používal právě i plátno, které se přitom pozvolna prosadilo až v 16. století," popisuje kunsthistorik.

Výstava k 500. výročí úmrtí geniálního umělce je tématicky rozdělena na tři sekce - mytologické výjevy a alegorie ctností, portréty a obrazy s duchovními náměty.

Nejznámější Botticelliho obraz Zrození Venuše ve Städelu bohužel neuvidíte. Galerie Uffizi jej prostě nepůjčuje. Získat i ostatní díla ze sbírek po celém světě vyžadovalo měsíce a měsíce trpělivého vyjednávání.

Plakát k výstavě ve Städel muzeu

"První žádosti o zapůjčení jsme učinili asi před dvěma lety. Byl to jeden z nejobtížnějších projektů, do kterých se muzeum Städel kdy pustilo. Ve sbírkách po celém světě jsou Botticelliho obrazy miláčky návštěvníků a ředitelé galerií se s nimi neradi loučí. Když už máme souhlas od nich, vetují často náročnou dopravu restaurátoři," uvádí Bastian Eclercy.

Výstava Botticelliho děl ve frankfurtském Städel muzeuVýstava k 500. výročí úmrtí slavného malíře Sandra Botticelliho ve Städel muzeu ve Frankfurtu nad Mohanem potrvá do 28. února a je otevřena denně od 9 do 22 hodin kromě pondělí. Vzhledem k mimořádnému zájmu organizátoři výstavy doporučují návštěvníkům, aby expozici navštívili nejlépe mezi 9. a 10. hodinou dopoledne a poté mezi 18. a 22. hodinou večer, protože největší nápor návštěvníků zaznamenávají mezi 10. a 17. hodinou. V tomto čase by zájemci měli vzít v úvahu delší čekací dobu. Ve všední dny přijde vstupenka na 10 euro (asi 260 korun), v sobotu a neděli pak na 12 euro (přibližně 310 korun).

"Některé obrazy, jako třeba tenhle, který pochází z drážďanské Gemäldegalerie, jsou extrémně citlivé. Mají každý svoji vlastní klimatizaci. Deska z topolového dřeva, na které je obraz namalován, má tak svoje vlastní mikroklima a je zcela nezávislá na vnějším prostředí," vysvětluje mi mluvčí muzea Städel Axel Braun.

Člověk by očekával, že výstava renesančních skvostů bude velmi konzervativní záležitostí. Opak je ovšem pravdou. Städel muzeum chtělo půl tisíciletí stará díla přiblížit opravdu všem, a tak se nebálo bořit zažité zvyklosti.

"Děláme speciální prohlídky výstavy pro děti. Máme tu ateliér, kde si ti nejmenší mohou hrát na Botticelliho dílnu a vyrábět vlastní obrazy. Máme program 'Art after work', Umění po práci, pro lidi, kteří se chtějí přijít podívat večer. Měli jsme tu i Botticelliho noc, kdy jsme pro nezadané milovníky umění organizovali schůzku 'naslepo'. Všimli jsme si totiž, že prostřednictvím umění se spolu lidé dají velmi snadno do řeči," přibližuje mluvčí.

"Už teď výstavu vidělo 250 tisíc lidí, a to během prvních 12 týdnů. Ještě máme tři týdny před sebou. Denně sem zavítají čtyři tisícovky osob. A to je horní hranice, kterou chceme udržet, abychom zajistili návštěvníkům určité pohodlí. Asi překonáme hranici 300 tisíc lidí, což by bylo fenomenální," říká Axel Braun.

Fronta na lístky

"Jsem nadšený, že člověk může vidět tolik obrazů Botticelliho najednou. Připadá mi taky velmi zajímavé, jak výstava znázorňuje malířův přechod od náboženských témat ke světským motivům," svěřuje se mi jeden z návštěvníků.

Jediná věc, která trochu kazí požitek z výstavy, je velmi vysoký počet návštěvníků, který způsobuje, že se u nejkrásnějších obrazů i ve všední den odpoledne tvoří nepříjemné strkanice. Přesto neváhejte a nenechte si na dlouho největší koncentraci Botticelliho děl rozhodně ujít. Čas máte už jen do konce února.

autor: Jiří Hošek
Spustit audio