Cyklisté jezdí městem jinou trasou než auta

13. červen 2011

Chystaná odborářská stávka určitě motá hlavu všem, kteří si nemohou a ani nechtějí vzít na čtvrtek volno a budou se muset dostat do práce i přes nefunkční hromadnou dopravu a blokádu silnic. Kdo to má blízko, zkusí to možná pěšky, jiní zvolí motorku anebo kolo. Velmi komplikovaná situace může nastat v našem hlavním městě, které je však na cyklisty připraveno už výrazně lépe než před pár lety. I když pořád se budete muset proplétat mezi auty.

Pokud nepatříte mezi cyklistické nadšence, kteří každodenně brázdí městské ulice, pak svůj záměr jet do práce na kole začnete na internetu, například na portálu Mapy.cz, abyste si našli tu nejlepší a nejbezpečnější trasu městem, která se s využitím cyklostezek snaží co nejméně posílat cyklisty na frekventované silnice.

„Základní síť cyklotras, tedy páteřní a hlavní, je prapůvodem řešení veškeré cyklistiky v městském prostoru, aby bylo alespoň jasné, kam lze dojet a po jaké komunikaci. Trasa je značena pomocí malých nebo velkých žlutých tabulek. Cyklista si například vybere trasu A24, na které bydlí, a ví, že se bude muset na cestě napojit na trasu A26, aby se dostal například do práce,“ vysvětluje odborník na cyklodopravu v hlavním městě Pavel Polák.

Například cyklistickou mapu Prahy najdete na portálu Prahounakole.cz anebo magistrátních stránkách. Existují i papírové mapy cyklistických tras, na pražském magistrátu či úřadech jednotlivých městských částí ji dostanete dokonce zdarma. Je dobré se těchto vyznačených tras držet, i když autem jste zvyklí jet jinou ulicí, vytipované trasy sice mohou být delší, ale pro cyklisty určitě bezpečnější. V posledních letech se v našich městech začaly častěji vytvářet takzvané cyklopiktokoridory. „Jsou to trasy znázorněné pomocí dvou šipek a kolečka. Tyto koridory vymezují ideální dopravní stopu pro cyklistu v běžném dopravním prostoru. Jinými slovy cyklistům říkáme, že tudy to mají nejlepší nebo nejkratší, tam je nikdo nesrazí a tak dále. Zároveň upozorňuje motoristu, který neustále jede podél koridoru, že je tu možný výskyt cyklistů.“

I když to zákon dospělým cyklistům nepřikazuje, je určitě bezpečnější mít na hlavě ochrannou přilbu, zvlášť pokud se jako nováček vydáte na kole do silničního provozu. Kolo by samozřejmě mělo být v dobrém technickém stavu, ideálně vybaveno nějakou blikačkou nebo reflexním prvkem, který by měl být i na oblečení. „Rozdíl mezi šedou vestou a žlutou vestou s reflexními prvky je ve viditelnosti několik set procent,“ říká zkušený cyklista Viktor Zeisel.

Díky reflexní barvě může cyklistu vidět i řidič, který by chtěl vystoupit z auta a nečekaně by mohl otevřít dveře. Bezpečná vzdálenost mezi cyklistou a autem je zhruba kolem metru, a to i kvůli vzduchovému pytli, který kolem sebe auta vytvářejí.

Co by měl cyklista dělat, aby jeho cesta byla opravdu bezpečná? „Hlavně se chovat předvídatelně a ukazovat změny směru jízdy. Víme, že cesty jsou v zoufalém stavu, takže cyklista je velmi často nucen vyhýbat se těmto nerovnostem prudkým úhybem do leva a to jsou velmi nečekané situace,“ dodává Viktor Zeisel.

S těmi by však měl řidič auta počítat a také by neměl zapomínat při objíždění cyklisty dávat blinkr – ne proto, že mu to ukládá vyhláška, ale především tak upozorňuje řidiče za sebou na jedoucího cyklistu.

autor: evk
Spustit audio