Nejlepší je cyklopiktokoridor!

14. červen 2010

Potkat na našich silnicích cyklistu už není žádný problém. Naopak mnozí jezdí na kole i do práce, je to pro ně prostě normální dopravní prostředek. Jenže člověk na kole nemá kolem sebe ochrannou karosérii, a tak je v současném provozu téměř nutností, aby cyklisté měli své vyhrazené pruhy nebo stezky. Co je výhodnější?

Základem jízdy na kole ve městech jsou cyklotrasy, které naznačí, odkud kam se cyklista může dostat. „Přitom není stanoven povrch, po kterém cyklotrasa povede, a ochrana cyklisty tu není žádná. Na běžných komunikacích jsou malé nebo velké žluté trasové tabulky, pomocí kterých si cyklista v mapě může vyhledat svoji trasu - například z místa mého bydliště dojedu po trase A24 do práce,“ přibližuje Pavel Polák, který má na pražském magistrátu na starosti právě cyklistickou dopravu.

Výhodné samozřejmě je, pokud tyto trasy využívají cyklostezek či cyklopruhů. Jaký je vlastně mezi nimi rozdíl? „Z hlediska podmínek a povinností je to vlastně totéž. Rozdíl je pouze v tom, že stezka je samostatná, není součásti komunikace a vede terénem mimo běžné silnice,“ říká legislativní náhled Josef Pokorný z ministerstva dopravy.

Z hlediska cyklisty je ovšem mezi pruhem a stezkou podstatný rozdíl. Občas je totiž paradoxně právě na stezce jízda na kole složitější. „Stezka pro cyklisty je fajn, protože na ni nemůže auto. Každý běžný uživatel pražského prostoru využije stezku na cokoliv – chůzi, venčení psa, vycházku s kočárkem, s dítětem, na hraní, na ježdění na koloběžce. Jednoduše je tam mnoho jiných lidí a koliznost je vysoká,“ vysvětluje Pavel Polák.

Vyhýbat se malým dětem, které prakticky nemají žádný odhad a hlavně neřeší, co se děje kolem nich, chce občas hodně opatrnosti. Pro plynulou jízdu je tak určitě výhodnější cyklopruh, který část silnice vyhrazuje pouze cyklistům. „Tam jim nikdo jiný, kromě speciálního režimu vyjíždění a objíždění nesmí. Tam už jsou chráněni. Jsou to bílé přerušované čáry s červeno-bílými logy jízdních kol.“

Výhledově by se na našich silnicích měl objevit takzvaný víceúčelový pruh, který by zjednodušeně řečeno sloužil cyklistům, ale pokud tam zrovna žádný nepojede, může na něj vjet i auto. Ostatně už teď se na některých ulicích můžeme setkat s takzvanými cyklopiktokoridory. „Jsou to trasy znázorněné pomocí dvou šipek a kolečka a znaky se opakují. Tyto koridory vymezují ideální dopravní stopu pro cyklistu v běžném dopravním prostoru. Jinými slovy cyklistům říkáme, že tudy to mají nejlepší nebo nejkratší, tam je nikdo nesrazí a tak dále. Zároveň upozorňuje motoristu, který neustále jede podél koridoru, že je tu možný výskyt cyklistů,“ uzavírá Pavel Polák.

Ať už se s nimi setkáte kdekoliv, nechte si při předjíždění alespoň metrový odstup.

autor: evk
Spustit audio