Pneumatiky budou mít štítky jako ledničky

13. březen 2012

Koupit v současné době pračku či ledničku je jednoduché. Stačí se podívat na energetický štítek a pak už jen vybrat A nebo A+. Podobně jednoduché by od podzimu mělo být podle Evropské unie i nakupování pneumatik. Také budou mít štítky, jenže na nich budou tři údaje, které si klidně mohou i protiřečit.

Dvacetiletá zkušenost s energetickými štítky potvrzuje, že je to skutečně dobrá informace pro orientaci při nákupu. Zvláště pokud existuje pouze jedno kritérium, protože potom je srovnání jednoduché. Využití této praxe u jiných produktů je však složitější.

„Aplikovalo se to také na energetickou účinnost budov, což může být velký problém. Problematika pneumatik je však odlišná. Myslíme si, že to může být velmi dobrý směr pro spotřebitele, který se podle nějakých kritérií potřebuje orientovat a rozhodovat. Někdy však mohou tato zjednodušení, která mají něco umožnit, být velice problematická,“ potvrzuje Libor Dupal, předseda Sdružení českých spotřebitelů.

Sami výrobci pneumatik sledují kolem padesáti různých kritérií, ale na povinném štítku se objeví pouze tři. Přesto je považují za důležitá, protože to vnímají jako službu zákazníkovi. „Štítek na pneumatice obsahuje údaj o vlivu pneumatiky na životní prostředí, jinými slovy jakou měrou ovlivňuje valivý odpor spotřebu paliva, dále údaj o přilnavosti a brzdné dráze pneumatiky na mokré vozovce a také hlučnosti,“ uvádí Katarína Ardová ze společnosti GoodYear.

Pneumatiku se třemi A si nekoupíte

Evropská unie se navíc poučila z „ledničkových“ štítků a i když hlavní rozdělení, tedy podle písmen od A po G zůstalo stejné, u pneumatik nasadila výrazně přísnější kritéria pro dosažení jednotlivých písmen. I to by mohlo být pro zákazníka navyklého na áčka poněkud zavádějící.

„Vidím v tom určitá rizika, protože z odborné diskuze vyplynulo, že takového hodnocení dosáhnout prakticky nelze. Zákazník tedy bude mít pneumatiku hodnocenou v některém kritériu písmenem A, ale v dalším bude C. Orientace pro zákazníka bude podle mě náročná,“ pokračuje Libor Dupal.

Zjednodušeně řečeno, menší valivý odpor pneumatiky sice snižuje spotřebu, ale prodlužuje brzdnou dráhu, protože musí být použita tvrdší směs. Naopak měkčí směs má lepší jízdní vlastnosti, ale větší valivý odpor. Takže se budeme muset rozhodnout, zda nám jde o spotřebu, nebo o bezpečnost.

Výrobci zatím nechtějí prozradit, jestli se v těchto parametrech dostanou alespoň do stejné kategorie, anebo se písmena budou lišit. Tak snad jen obecně, označení hlučnosti na štítku se odvíjí od limitu 72 decibelů, valivý odpor a přilnavost na mokru bude charakterizovat stupnice od A po G.

„Rozdíl mezi písmenem A a G ve směru spotřeby paliva může znamenat až 7,5 procenta. Pokud to vztáhneme na životnost pneumatiky, která je 35 tisíc kilometrů, může to znamenat úsporu až 7,5 tisíce koruny. V případě prodloužení brzdné dráhy mezi písmeny A a G jde až o 18 metrů,“ popisuje Katarína Ardová. Jako první se začnou štítkovat pneumatiky vyrobené po prvním červenci letošního roku. Od listopadu by se pak měly objevit i v prodeji.

autor: evk
Spustit audio