Nebuďte pokusným králíkem autoservisu

28. červen 2011

Průměrné stáří vozového parku v Česku se dlouhodobě drží těsně na 14 letech, to je známá věc. Každému je jasné, že 14 let starý vůz potřebuje jinou péči než vůz nový. Jak moc se liší servisní přístupy? Věděli jste, že na internetu jsou k dispozici zcela legálně kompletní servisní manuály?

Auta se dnes stále častěji opravují pomocí diagnostických systémů. Ty fungují i na starší vozy, bohužel pro nás zákazníky se s diagnostikou mnozí mechanici nechtějí přátelit. Jejich doba vzdělávání totiž skončila před 15 lety, když si pořídili cizojazyčnou knihu servisních postupů. Diagnostika byla tehdy ještě v plenkách.

„Manuály nebyly v českém jazyce a mechanici museli studovat cizí jazyky podle značky, pro kterou pracovali. Zavádělo se speciální nářadí a prováděla se jen základní diagnostika na úrovni čtení chybových kódů nebo omezených servisních funkcí,“ vzpomíná na dobu před 15 lety hlavní technický školitel Fordu Jan Karnolt.

Právě tehdy zakládali v Mělníku školící centrum, které tu vydrželo až dodnes. Práce automechanika se však od doby jeho vzniku zásadně proměnila. „Veškeré manuály, alespoň u značky Ford, jsou v češtině. Podpora se zaměřuje právě na diagnostické systémy, které v některých případech běží on-line po internetové síti.“

Moderní auta mají být připojena na diagnostiku při každé návštěvě servisu. Systém pak mechanikovi ukáže, kde hledat problém. Na obrazovkách je postup vyobrazený krok po kroku. Celé know-how automobilky je už několik let k dispozici také laikům a nezávislým opravcům, jenže ti si bohužel vystačí s postupy, které se naučili před, řekněme, 15 lety. „Mám zkušenost, že informace, kterou jsou k dispozici, mnozí neznačkoví opravci nevyužívají v takové míře, jaká se jim nabízí,“ dodává Jan Karnolt.

Přitom jsou některé informace k dispozici zdarma. V systému Etis, který je volně přístupnou aplikací na internetu, si například můžete podle VIN kódu vozu vyhledat přesnou výrobní specifikaci i stáhnout softwarové informace včetně informací o instalaci řídící jednotky. Za zhruba 150 korun si pak každý může stáhnout detailní servisní manuál ke svému fordu a vyřešit tak potíže, které ho trápí.

Tohle je přesně příležitost, jak ušetřit. Svému mechanikovi totiž nemusíte platit za hodiny, během kterých hledá problém a pak jeho řešení.

autor: pek
Spustit audio