E-learning je v Česku stále tak trochu Popelkou, říká manažer

18. leden 2016

Nový trend online vzdělávacích kurzů je na vzestupu. Koncept se zkratkou MOOC (massive open online courses, masivní otevřené online kurzy) vznikl v roce 2008, kdy kanadští výzkumníci vytvořili online kurz s názvem konektivismus a konektivní znalosti.

Projekt staví na didaktické teorii konektivismu, ve které se znalosti šíří prostřednictvím sítě vztahů. Nejde jen o učení, ale i o umění komunikovat s těmi, kteří se také učí.

Během několika let prožil fenomén masivních online kurzů strmý růst, i když v případě internetu se třída zúží na žáka a tutora, který výuku vede, například prostřednictvím krátkých videí.

Co získá absolvent takového kurzu? „Pokud studující udělá závěrečný test na 80 % a lépe, dostává certifikát o absolvování,“ uvedl v Magazínu Leonardo manažer rozvoje vzdělávacích portálů Seduo.cz František Dalecký.

Tento certifikát říká potenciálnímu zaměstnavateli, že jeho držitel je člověk ochotný na sobě pracovat více, než je běžné, říká expert.

„Online vzdělávání, tak jak ho stavíme, by nemělo ale být konkurentem klasického formálního vzdělání. Role online vzdělávání je celoživotní vzdělávání, kdy si lidé potřebují aktualizovat své znalosti a dovednosti,“ vysvětlil manažer.

Ten připustil, že jsou obory, ve kterých online kurzy zatím nefungují.

Takový typ vzdělávání je stále u nás ještě spíše výjimkou. „E-learning a vzdělávací technologie jsou jako obor v Česku obecně tak trochu Popelkou, systematicky se vyučují snad jen na Masarykově univerzitě v Brně a několika pedagogických fakultách.“

Jaká je budoucnost online vzdělávání? „Celkový trh online vzdělávání rapidně roste, čím dál více studentů studuje online a institucí se zapojuje do tvorby online kurzů,“ potvrdil Dalecký.

Budoucí model vzdělávání by tak mohl být více smíšený, odhaduje expert. „Méně výuky bude probíhat klasickou přednáškovou offline formou, a co bude možné nahradit online vzděláváním, školy nahrazovat budou, a to i ve vlastním zájmu, protože to snižuje náklady.“

„Technologie, které nás někdy oddalují, nás paradoxně mohu i přiblížit,“ předpověděl vývoj v oblasti online vzdělávání František Dalecký.

autoři: mrk , oci
Spustit audio