Jak obyčejný igelit auto zničil – to není pohádka

29. srpen 2011

Každý z nás asi chodí raději do restaurace, kde mají čisté ubrusy, usměvavou a příjemnou obsluhu a dávají najevo, že si nás jako hosta váží. Stejné je to v případě autoservisu. Kde je na první pohled čisto, o auto se starají pomalu lépe než my a vracejí nám ho nejen opravené či zkontrolované, ale i dokonale čisté, tam ho necháváme rádi. Není však všechno zlato, co se třpytí.

I ten nejmenší servis dokáže vzbudit dojem, že mu na majiteli auta záleží. Stačí, aby po jeho převzetí mechanik na sedačky natáhl igelitové obaly, které zabrání zašpinění sedadel, a koberečky na podlaze přikryl kartonem. Hned se cítíme lépe, že naše auto je v dobrých rukou.

Ovšem, právě taková drobnost, jakou je igelitový obal, může způsobit řadu bezesných nocí. Moderní doba společně s fyzikálními zákony si pro automobilisty totiž připravila jednu malou hříčku. „Jistě všichni znají, že když se například češou hřebenem nebo se ve svetru otírají o sedačku, dostanou takzvanou pecku – tedy dojde k vybití elektrického náboje,“ připomíná občasnou, ale poměrně běžnou nepříjemnost školitel Mercedesu Martin Šteker.

Igelit, zvlášť mikroténové obaly, má elektrostatická energie ve velké oblibě a líbí se jí i v servisu. „Igelit je látka, která nabíjí elektrostatickým výbojem, takže ve chvíli, kdy je na sedadlo natažen obyčejný igelitový potah, dochází k nabití. Pokud se následně mechanik nebo kdokoliv jiný, kdo používá auto, nevybije, elektrostatický náboj má stále v sobě, a když se dotkne například kontaktu řídící jednotky, náboj se uvolní a může ji poškodit.“

Říkáte si, že o nic nejde, že je to jen takové drobné štípnutí? Vlastně máte pravdu. U elektrostatického výboje se jedná zhruba o deset tisíc voltů, jenže s těmi se řídící jednotky, kterých je v současných moderních autech většinou několik, příliš nekamarádí. „Řídící jednotky jsou konstruovány z elektronických, velmi citlivých komponentů, takže pokud se dotkneme jejich kontaktů, dojde ke zkratu.“

Na první pohled nepatrný a spíš nepříjemný výboj způsobí na první pohled nepatrnou a pouhým okem nepostřehnutelnou škodu. „Vizuálně je to viditelné pod mikroskopem, kde se na čipu vytvoří takový kráter. Může dojít k okamžitému poškození řídící jednotky, ale ve valné většině případů to třeba ještě rok vydrží a pak, lidově řečeno, odejde.“

Ostatně i mechanici v kvalitních servisech mají jasně stanovená pravidla, jak a za jakých podmínek na řídící jednotky sahat. „Kromě toho, že je musí držet v obalech k tomu určených, mají také speciální pracoviště, kde jsou ukostřeni ukostřovacím páskem, také pracovní deska je ukostřena, musejí používat například antistatické oblečení a speciální podložky při demontáži nebo rozebírání řídících jednotek.“

Jak poznáte, že váš servis používá antistatické ochranné prvky například na sedadla? „Většinou tyto ochranné pomůcky bývají označeny symbolem ESD,“ radí Martin Šteker. To však u vyráběných ochran na objednávku pro konkrétní servis nebo značku nemusí být pravidlem, a tak je lepší se raději informovat, abyste do stejného servisu za půl roku nejeli pro novou řídící jednotku a neodjížděli o několik desítek tisíc korun lehčí.

autor: pgj
Spustit audio