Páteční noční směna na záchrance není žádný med
Vydali jsme se na jednu páteční noční směnu Zdravotnické záchranné služby v Ústí nad Labem. O tom, že práce záchranářů není žádný med, se můžete přesvědčit v článku a přiložené fotogalerii. Můžeme prozradit, že jsme několikrát zasahovali i s policií.
„Svým charakterem to byla typická páteční noční, sám jste viděl, s čím se posádky záchranné služby nejen v Ústí nad Labem, ale i v ostatních regionech v pátek a v sobotu v noci velmi často potkávají. Má na to v těchto dnech totiž značný vliv konzumace alkoholu,“ tak směnu popsal záchranář Prokop Voleník.
Se záchranářem Prokopem Voleníkem a řidičem Michalem Pokorným jsme za noc vyjížděli celkem 11krát, celá ústecká záchranka pak 24krát. Několik výjezdů bylo spojeno právě s požitím alkoholických nápojů.
V průběhu směny záchranka několikrát využila asistence policie - jak městské, tak i státní. „Někdy opravdu je ta situace na místě velmi konfliktní, a naší prioritou je ošetřit zraněné osoby a dbát na vlastní bezpečí,“ vysvětluje spolupráci s policií Prokop Voleník.
Na výjezdu
Výjezd vypadá následovně: záchranářům se rozezvoní telefon, vysílačka a v místnosti záchranářů začíná vyjíždět papírek s přesnými informacemi. Celá posádka nasedá do sanity, kde už v navigaci a tabletu má ještě přesnější informace o výjezdu. Po ošetření a stabilizování postiženého ve voze se tým vydává na příslušné oddělení nemocnice.
Jedním z lidí, které záchranka převážela, byl i pan Petr. „Celkový zásah záchranky hodnotím velice pozitivně, stalo se mi to za život třikrát, a zatím vždy absolutně profesionální. Byl jsem až překvapený, s jakou profesionalitou se vše provádí, takže já jsem spokojený.“
„Opravdu jsem ale byl udiven tím, co si někteří lidé dovolují k záchranářům. Výjimkou nebyl zdvižený prostředníček na projíždějící sanitu a další gesta,“ popisuje Martin Dušek.
„Celkem často mě překvapilo, že lidé nevnímají průjezd záchranky, a proto jí ani neuvolňují cestu. Jednou jsem byl svědkem toho, že auto nejprve nereagovalo, a poté nám dokonce vjíždělo do cesty. Vrcholem bylo, že při průjezdu na semaforech nás následovalo i při tom, že byla červená,“ popisuje Dušek a dodává: „Problém jsme měli i na sídlišti SNP, kde jsme se kvůli zastavěnému vjezdu nemohli dostat k bydlišti pacienta.“
Řidiči záchranky jsou ryzí profesionálové
Řidiči záchranky jsou ale velice zkušení, a proto už s těmito případy počítají. „My v noci často nehoukáme, máme jenom světelná znamení (majáky), a typickým nešvarem řidiče je to, že nesleduje ve zpětném zrcátku provoz a to, co se za tím děje,“ zmiňuje se Voleník.
Práce záchranářů je fyzicky, ale především psychicky velice náročná - nikdy totiž neví, k čemu jedou, a musí být připraveni na všechno.
Přesto se občas někomu mohou záchranáři jevit jako bezcitní lidé, kteří se při výjezdu nevcítí do zachraňované osoby, ale ono to nejde - za směnu mají například osm výjezdů, a když by každé lidské neštěstí měli prožívat s emocemi, bylo by to tak psychicky náročné, že by museli brzo s touto prací skončit.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka