Aleš Loprais pojede Dakar 2013 opět s Princeznou

2. leden 2013
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 02228601.jpeg

Dobrodružství roku 2013 už je za pár dní tady! 5. ledna z peruánské Limy odstartuje 35. ročník slavné rallye Dakar, která přitáhla soutěžící 53 národností. Chybět mezi nimi nebudou ani Češi, a to v počtu dvou motorek a šesti kamiónů.

Až do 20. ledna, kdy konvoj dorazí do cíle trasy dlouhé 8,5 tisíce kilometrů v chilském Santiagu, můžete být s reportérem Radiožurnálu Janem Říhou přímo u toho – ve vysílání, na internetu i facebooku.

Pojďme si teď představit největšího českého favorita na umístění mezi nejlepšími v kategorii kamiónů. Řeč je pochopitelně o Alešovi Lopraisovi s tatrou. Přestože měl v plánu jet Dakar 2013 s novým autem, nakonec bude prohánět prověřenou tatrovku, která dostala pohádkové jméno Princezna. „Tatra je rodu ženského, proto jsme jí dali i ženské jméno, a navíc k ní mám citový vztah,“ popisuje Loprais.

Před necelým rokem to však vypadalo, že Aleš Loprais, synovec šestinásobného dakarského vítěze Karla Lopraise, Dakar 2013 třeba vůbec nepojede. To když jeho tatrovka měla vůbec nejtěžší nehodu celého ročníku mezi kamióny, kterou odnesly dva prasklé obratle.

Touha dokáže zázraky

„Obratle srostly velmi dobře. Musím říct, že dnes mám páteř v lepším stavu než na startu loňského ročníku. Hodně jsem cvičil a plaval a byl jsem v péči výborného fyzioterapeuta, kterého si beru na Dakar s sebou. Věřím, že jsme pro dobrý výsledek udělali maximum. Teď už záleží jen na štěstí,“ říká Loprais.

Dakarští účastníci opět budou muset překonat Andy průsmykem ve výšce téměř pěti tisíc metrů nad mořem, ale i poušť Atacama, kde už stovky, možná tisíce let nepršelo. Na trase jsou tři země – Peru, Argentina a Chile.

„Letos se startuje přímo do dunového pole, což je v historii soutěže vůbec poprvé. To může výrazně zamíchat. Doufám, že se nám úvod povede a budeme se držet v lepší polovině, protože v dunách můžete ztratit hodiny. Zatímco dřív se první etapy rozhodovaly ve vteřinách, teď to mohou být desítky minut, a to je i na tento formát rallye hodně.

Konkurence má tradičně lepší zázemí

Na start v Limě se postaví tři tatry a tři liazy s českými piloty. Konkurenci však budou mít vetší a hlavně bohatší, takže Češi uspějí, jen když budou šetřit techniku a díly, kterých si nemohou dovolit vézt tolik. Samotný Loprais tým sází jen na tatrovky, a to i v doprovodu.

„Za tří tatrovek v našem týmu bude závodní pouze jedna. Naši největší konkurenti mají v týmu pět nebo šest aut, například tým De Rooy, Kamaz nebo Man. Na startu bude stát téměř sto kamiónů, takže se budeme muset startovním polem nějak probít. Letos nejedeme jako favorité, ale pouze do počtu tam rozhodně nejsme,“ popisuje Loprais.

I dakarští „tvrďáci“ věří v sílu talismanů, obzvlášť pokud se jeden z nich dostal dokonce do vesmíru. „Od rodičů jsem dostal krtečka s lopatkou, abych nezapadl do písku, od tety jsem dostal bílého porcelánového slona. Je jich mnoho, dokonce tatra je posvěcená a vezeme si s sebou svatého Kryštofa jako patrona na cesty. Všechny s sebou vzít nemůžeme, protože by jich za chvíli byla plné auto, ale do doporovodného kamiónu se určitě vejdou,“ uzavírá s úsměvem na tváři Aleš Loprais.

autor: jař
Spustit audio