Budoucnost patří autům pro jednoho
Každá automobilka má svůj slogan. Někteří jsou „Simply clever“, jiní mají „Náskok díky technice“ a někteří se cítí jako „Tvůrci automobilů“. Není důležité, že majitel posledně zmíněného sloganu francouzský Renault už používá jiný slogan. Důležité je, že v řadě ohledů jde bezpochyby o velmi odvážnou automobilku, o skutečného tvůrce.
Pochopitelně být pionýrem s sebou nese i stinné stránky. Aktuální desetileté výročí modelu Avantime, který vznikl jako spojení rodinného MPV a dvoudveřového coupé, dává vzpomenout i na okamžiky, které stály Renault hodně peněz. Výroba modelu Avantime byla totiž zastavena ani ne po dvou letech. Problémy s bezklíčovým otvíráním u laguny zase stály automobilku kredit spolehlivosti, ale dnes má tuto příjemnou vychytávku v nabídce téměř každá automobilka.
Renault se teď zaměřil na elektrická auta. Za všechny jmenujme to nejdivnější – jakéhosi křížence čtyřkolky a skútru, elektrický model Twizy. „Jednoduše řečeno, twizymu chybí agresivita. Je spíš hravý. Nabízí všechny přednosti dobré manévrovatelnosti i snadného parkování jako skútr, ale přitom je bezpečnější než skútr – tedy jako automobil,“ říká designér automobilky Renault Eric Diemert.
Ono ani tak nejde o samotný model Twizy, který se začne prodávat příští rok v březnu. Na něm jsme chtěli jen ukázat, že Renaultu se podařilo v předstihu před ostatními automobilkami vystihnout trend. Na nedávném frankfurtskému autosalónu se to totiž auty podobné koncepce – tedy lehkými, elektrickými vozítky maximálně pro dvě osoby, jen hemžilo. Představilo je Audi, Volkswagen i Opel a asi o týden později na jiné výstavě se do klubu „jednoaut“ přidal i koncern PSA – Peugeot Citroën.
Za deset let budou silnice plné „jednoaut“
Podle analytika společnosti Roland-Berger Rolanda Žilinského patří blízká budoucnost právě elektrickým jednoautům. „Dominantní budou menší motorová vozidla segmentu A a B s objemem motoru do 2.0 litru. Zároveň by se mělo změnit spotřebitelské chování hlavně u mladší generace, kdy by na jejich žebříčku priorit měla auta klesnout ze současného 7. místa až na 17. příčku,“ komentuje Roland Žilinský.
Takže i když se dnes díváte na úzké, křehké elektromobily skrz prsty, za deset let jich podle automobilek i analytiků mají být plné silnice. Budou to vozítka veselá, plná IT vychytávek a hlavně nebudou drahá. Navíc systémy daní, mýta i parkovného je budou upřednostňovat proti vozům se spalovacími motory.
„Citlivost zákazníků na celkové náklady spojené s provozem vozidla bude stále narůstat. Pokud bude pokračovat tempo růstu fosilních paliv jako doposud, elektromobilita se stane zákaznicky zajímavějším řešením dřív, než současné studie ukazují,“ uzavírá Roland Žilinský.