Dakar 2013: české týmy se spojily, aby mohly konkurovat

3. leden 2013
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Práce na liazce Jaroslava Valtra

Češi konečně budou na rallye Dakar spolupracovat ve velkém. Týmy KM Racing a Czech Dakar tým se spojily, aby byly konkurenceschopné hlavně ruskému Kamazu a holandským týmům a naši závodníci mohli bojovat o nejvyšší příčky v hodnocení kamiónů.

Nová česká armáda, která v sobotu odstartuje z peruánské Limy na trať 35. ročníku, má po spojení pět ostrých soutěžních nákladních aut značek Tatra a Liaz. Otcem myšlenky velkého českého kamiónového týmu je Tomáš Vrátný – nejlepší loňský dakarský nováček za volantem nákladního auta.

„Nazýváme to Bonver Dakar projekt, kde se týmy KM Racing a Czech Dakar spojily. Dále pojedeme v zelené barvě, jakou měl Czech Dakar tým minulý rok. Postavili jsme čtyři nová závodní auta, z nichž tři pojedou na Dakar, a k nim budeme mít tři asistenční vozy. Díky tomu se stáváme plně profesionálním týmem,“ říká Vrátný.

K profesionálním týmům patří i mediálně známí patroni. V tomto případě se jím stal olympijský medailista – vodák Vavřinec Hradílek. „K Dakaru mám vztah od malička díky tomu, že jsem ho sledoval v televizi. Od té doby, kdy se jede v Jižní Americe, sleduji ho ještě s větším zaujetím, protože tuto část světa miluji. Fascinují mě záběry mohutných tatrovek v poušti a vždy napjatě sleduji, jak se s pískem vypořádají,“ popisuje.

Taktika je jasná, chceme nejlepší umístění

Největší český tým v historii rallye Dakar chce pochopitelně využít dobrého zázemí a spolupráce mezi bývalými menšími českými soupeři. To se týká nejen technického zajištění a náhradních dílů, ale také taktiky na trati. Pět závodních kamiónů je totiž už poměrně velká síla vůči soupeřům. Taktické záměry Bonver Dakar projektu pod hlavičkou Czech Dakar týmu před startem Dakaru ostatně potvrzuje i Tomáš Vrátný.

„U nás je to jednoduché. V minulém ročníku byl nejlepším českým dakaristou Martin Kolomý, který i přes všechny problémy, které ho na trati potkaly – selhala technika a později se převrátil v dunách, obsadil v kategorii kamiónů celkovou sedmou příčku. V něm tedy vidíme obrovský potenciál na umístění opět v nejlepší desítce a jedeme Dakar, abychom mu k němu pomohli. Tento závod je však natolik specifický, že třeba po třech etapách se taktika změní a bude postavena úplně jinak,“ vysvětluje Vrátný.

Takže jedničkou se rázem může stát třeba Marek Spáčil na liazu nebo i Tomáš Vrátný. Na všechny čeká tvrdá poušť Atacama i překonování And ve výšce přes pět tisíc metrů nad mořem a průjezdy Peru, Argentinou a Chile. A to všechno za úmorného vedra, v prachu a hlavně s omezenou možností spánku.

„Používáme povolený doping, kterým jsou energetické drinky. Dakar je velmi náročný, člověk se prostě musí kousnout a po těch 15 dní spát třeba tři čtyři hodiny denně. Platí to pro všechny, nejen pro závodníky, ale také pro mechaniky i podporu týmu,“ uzavírá Vrátný.

autor: jař
Spustit audio