Nespoléhejte příliš na navigaci
Ještě před pár lety bylo samozřejmostí, že při cestě do neznáma bylo nutné pořídit si automapu. Dnes už papírové mapy nejsou v kurzu – mnoho řidičů dává přednost navigacím. Spoléhají na ně dokonce tak hodně, že nemají po ruce ani záložní papírovou variantu. Jenže ta by se někdy mohla hodit.
Autonavigace je pouze technický přístroj, který může kdykoli vypovědět službu. To může být v cizím prostředí docela složité. Když si však satelitní navigaci pořizujete, samozřejmě věříte, že nezklame. Na jakém principu vlastně funguje? „Ve vozidle máte navigační přístroj, který obsahuje digitální mapu, která reprezentuje území. Dalším elementem systému je GPS přístroj, který identifikuje vaši polohu pomocí signálu z družic umístěných na oběžné dráze Země. Na základě toho navigační počítač dokáže vypočítat trasu a pomocí hlasových instrukcí a vizuálního navádění vás dovést do cíle,“ říká odborník na navigace Jiří Novobilský.
Aby nás technika správně navedla tam, kam chceme jet, musí být digitální mapa terénu aktualizována. „Tvorba digitální mapy je vlastně nikdy nekončící proces. Její vytvoření je poměrně náročné a na začátku je třeba značných investic. S postupem času je území zmapováno, nicméně neustále se situace vyvíjí, staví se nové cesty, mění se dopravní značení nebo dopravní úprava konkrétního úseku, a proto je nutné mapu průběžně aktualizovat.“
Při pořizování navigace je dobré se informovat, jestli je možné pravidelné aktualizace stahovat zdarma, nebo jestli se musí dokupovat, a hlavně jestli máte v přístroji mapu jen České republiky, nebo celé Evropy. To může být problém, pokud si navigaci jen půjčíte.
Ovšem i když máte aktualizovanou digitální mapu, neznamená to, že vás navigace nenavede do míst, která nikam nevedou. Zmíněná aktualizace je schopna zaregistrovat změny tak půl roku dozadu, na aktuální problémy vinou dopravní nehody nebo uzavírky není schopna reagovat. Od toho musí být navigace vybavena funkcí, která takzvaně umí číst dopravní rozhlasové vysílání. „Dopravní informace se vysílají přes běžné radiové stanice v rámci datového kanálu. Posluchač je tedy neslyší, ale tyto informace se určitým způsobem kódují a lokalizují. Navigační systém je potom spojí, komplexně je vyhodnotí a poté řidiče naviguje s ohledem na dopravní omezení,“ popisuje Jiří Novobilský.
Mimochodem tyto datové informace o dění na silnicích pro navigace vysílá i naše Zelená vlna.
Turistické informace v seriálu Autem po Evropě připravujeme ve spolupráci s ÚAMK. |