Nové auto nemusí jezdit jen do značkového servisu
Už pátým rokem můžete i s novým autem jezdit na servisní a garanční prohlídky i mimo síť servisů své značky. Přestože jde o řešení, které vzniklo v Bruselu proto, abychom za servis aut utráceli méně peněz, v praxi využívá této možnosti jen málokdo. Zjednodušeně řečeno se bojíme, abychom kvůli tomu nepřišli o záruku na auto.
Téma automobilových záruk, zejména rozšířených, by vystačilo na poměrně obsáhlou knihu. Podmínky pro prodloužené záruky jsou obvykle vázány právě na servisy dané značky a zjednodušeně řečeno nejde o nic jiného než o upoutání majitele nového auta na co nejdelší období. Je to jakási zbraň na takzvanou blokovou výjimku.
„Dle platné blokové výjimky můžete na standardní garanční prohlídku jet jinam než k autorizovanému dealerovi nebo servisu,“ říká Roman Sabol ze společnosti BestDrive.
Této možnosti však řidiči příliš nevyužívají. „Majitelé nových aut jsou zatím velmi opatrní, protože se obávají problémů u svého prodejce,“ dodává Sabol. Při uplatňování záruky totiž bude muset zákazník, respektive servis, kam s autem jezdil, dokládat, že veškerá provedená údržba byla prováděna podle schválených servisních postupů značky. To však může být v některých případech pro majitele aut nepříjemné, zvlášť když se dealer bude snažit.
Prohlídka karosérie musí být provedena ve značkovém servisu
Není to však jediná cesta, jak udržet majitele nových aut v síti svých značkových servisů co nejdéle. Dále dealeři využívají obchodní politiku. „V případě firemní klientely je možné jít cestou zvýšení ceny při nákupu dalších vozidel u tohoto dealerství, jinými slovy pokud nebudete majitel firemního vozu jezdit k autorizovanému servisu, nedostane už na další vůz slevu,“ říká ze zkušenosti obchodní ředitel sítě nezávislých servisů.
Oni, tedy majitelé nezávislých servisů, proti zmíněným metodám bojují poskytnutím nižších cen za provedené úkony. „Dovolím si odhadnout, že cena by měla být nižší o 20 až 30 procent než u autorizovaného dealerství,“ doplňuje Sabol.
Jan Karnolt, šéfškolitel značky s modrým oválem ve znaku, zdůrazňuje, že i když mohou majitelé nových aut jezdit na servisní prohlídky mimo autorizovaná dealerství, aniž by přišli o zákonnou dvouletou záruční dobu, tak pokud chtějí, aby výrobce držel nadstandardní záruky, například dvanáctiletou na karosérii, musí stejně jet ke své značce.
„V případě karosérie nelze provádět prohlídku jinde než ve značkovém servisu, protože je to právě značka, která bude závadu na karosérii opravovat, a proto musí mít jasně doloženo, že před tím nebylo s vozidlem nějakým způsobem manipulováno a že bylo vozidlo pravidelně prohlíženo. Například jeden nebo dva roky zanedbaná prohlídka totiž může způsobit rozsáhlou korozi. Tu však už prodejce nekryje, protože nebyl včas proveden antikorozní zásah,“ uzavírá Karnolt.
Pokud zvažujete nákup nového auta s prodlouženou zárukou, podmínky, které jsou s tímto spojeny, si detailně prostudujte. Není od věci zjistit i to, jak nákladné servisní položky obsahuje servisní plán. Vyhnete se tak nepříjemnému překvapení, co všechno daná automobilka za vaše peníze preventivně vyměňuje, aby mohla dlouhým pěti- i sedmiletým zárukám dostát.