S nemocným okem neřiďte, varují lékaři

5. únor 2013
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Logo

Není snad člověka, kterému by za život něco nepadlo do oka. Například stačí chvilka nepozornosti a dostaneme do oka míčem při fotbálku nebo nám spadne do oka řasa či pilina při domácím kutění. A to nemluvíme o tak běžném onemocnění očí, jako je zánět spojivek. To všechno jsou situace, kdy bychom měli velmi dobře zvážit, zda usedneme za volant.

Málokdo ví, že normální člověk mrkne zhruba každou jednu až dvě sekundy. Před monitorem počítače nebo v klimatizovaném autě se ovšem frekvence mrkání snižuje až na polovinu. Oko je pak nedostatečně vyživováno a je náchylnější na onemocnění. Není divu, že zánět spojivek je v dnešní době poměrně běžným onemocněním.

„Zánět spojivek může být virového nebo bakteriálního původu, zároveň může jít o vystupňovaný problém se suchým okem. Zánět spojivek trochu sníží zrakovou ostrost, a proto je v počáteční akutní fázi dobré zvážit, zda opravdu musíte za volant usednout. V tomto případě je lepší nechat se odvézt, protože v hustém provozu byste nemuseli správně odhadnout vzdálenost,“ varuje Lubomír Továrek z oční kliniky Duovize.

Kdo špatně vidí, bourá

K nehodě je pak o poznání blíž, než když máme oči v pořádku. „Vidění je rozmazané kvůli očnímu sekretu. Ten totiž tvoří pro světlo překážku a brání mu, aby se dostalo až do oka. Zároveň se trochu změní i refrakční podmínky oka,“ vysvětluje odborník.

Řada lidí odjíždí od svého očního lékaře i poté, kdy jim byl ošetřen drobný úraz oka. „Poslouchejte rady očního lékaře a rozhodně nesedejte za volant. Pokud vám třeba spadne do oka kovová špona, což není nic neobvyklého, spousta lidí to bere na lehkou váhu a i přes varování usedne za volant a jede domů.

To je ovšem velmi nebezpečné, protože oko je většinou zalepené nebo podstoupilo nějaký zákrok, který změnil schopnost vidění pacienta. Člověk si to ani neuvědomí, ale na jednu stranu perimetru začne hůř vidět a právě to může být kamenem úrazu ve chvíli, kdy se z té strany blíží chodec nebo automobil. Lehce ho pak lze přehlédnout,“ říká Továrek.

Brýle za volantem nepodceňujte

Lidé, kteří mají předepsané k řízení brýle, by tuto povinnost neměli podceňovat ani ve chvíli, kdy mají třeba jen půl nebo jednu dioptrii, a mají pocit, že vidí provoz okolo sebe bez problémů.

„Pokud pacient má předepsánu brýlovou korekci a má v řidičském průkazu, že by při řízení měl nosit brýle, určitě bych to nepodceňoval. I když se vám zdá, že vidíte dobře, za šera nebo za tmy se dohledová vzdálenost radikálně zkracuje a riziko srážky nebo chyby narůstá,“ upozorňuje Továrek.

Přestože máte dojem, že váš zrak je v pořádku, uvědomte si, že je to nejdůležitější smysl řidiče. Proto byste měli okolo čtyřicátého roku věku absolvovat preventivní vyšetření.

autor: pgj
Spustit audio