S přezouváním nečekejte na první sníh

14. říjen 2010

Deset procent hlasujících v naší anketní otázce auto před zimou vůbec nepřezouvá, polovina z nich totiž stále jezdí na zimních a ta druhá zase na letních pneumatikách. Dalších deset procent respondentů počká s přezouváním až na první sníh a zbývajících 80 procent řidičů, kteří se zapojili do naší ankety, se budou řídit kalendářem nebo počasím. V tom případě by si už měli zamluvit termín v pneuservisu.

Už za necelé tři týdny, prvního listopadu, začne na vybraných komunikacích včetně dálnice D1 platit dopravní značka Zimní výbava. Ta přikazuje použití zimních pneumatik s minimálním vzorkem 4 milimetry, a to až do konce března. Tolik tedy pohled kalendářní.

Co se týká počasí, zdaleka není potřeba čekat na první sníh. Rozhodující je totiž průměrná teplota 7 °C. Pokud začne pravidelně klesat pod tuto hodnotu, jsou zimní pneumatiky výrazně bezpečnější než letní.

„Zimní pneumatika má běhounovou směs, která při nižších teplotách neztrácí elasticitu. Je tedy přilnavější než letní pneumatika, která při 7 °C ztuhne a brzdná dráha se prodlužuje. Nejedná se tedy jen o to, že se dobře rozjedu na sněhu, ale také že bezpečně zabrzdím před přechodem pro chodce,“ říká gumárenský odborník Rudolf Smutný.

Zimní pneumatiky se pro české řidiče staly už samozřejmostí. Podle Centra dopravního výzkumu je v zimě nepoužívá pouze šest procent našich řidičů, kteří však většinou na sněhu příliš nejezdí.

Jestliže před pár lety motoristé přezouvali pouze samotné pneumatiky, disky měli jedny, pak v současnosti většina lidí vlastní dvě sady pneumatik. Díky tomu je jednodušší i samotné přezouvání. Dá se totiž udělat svépomocí.

„Je podstatné pneumatiky před sezónou zkontrolovat, to znamená vyvážit a dohustit. Měli by si také dávat pozor na hloubku dezénu a směr otáčení pneumatik. Některé pneumatiky jsou totiž přímo vyráběny na levou a pravou stranu a velká část lidí je nasadí obráceně. Pneumatika potom funguje s opačným účinkem a místo toho, aby vodu nebo rozbředlý sníh odváděla, drží ho stále pod sebou,“ upozorňuje Jan Petrů z firmy Pneu Vulkán.

Kola však není nutné vyvažovat až na podzim. Například Pavel Procházka, majitel pneuservisu, doporučuje myslet na zimní přezouvání už na jaře. Motoristé tak mohou ušetřit jednu cestu do servisu. „Když přijedete na jaře do pneuservisu kvůli výměně kol, standardně vám přehodíme zimní sadu za letní, ale zároveň zimní sadu zkontrolujeme a připravíme na opětovné přezutí – tedy dohustíme a vyvážíme. Vy si potom na podzim, kdy bývají největší fronty v pneuservisech, kola nasadíte sami. Jediné, co na vás potom zbude, je zkontrolovat tlak.“

Čekat s přezouváním pneumatik až na první sníh se nemusí vyplatit. Podobný nápad má totiž mnoho dalších motoristů, a tak není jednoduché najít volný termín v pneuservisu. Ovšem hlavně je tu počasí. Jen si vzpomeňte, jak bylo loni začátkem října – přes 20 stupňů a 15. října napadlo tolik sněhu, že na Jablonecku měli týdenní kalamitu. I v tomto případě totiž platí, že štěstí přeje připraveným.

autor: evk
Spustit audio