Zapletal s Ouředníčkem pojedou poprvé Dakar v kamiónu

30. prosinec 2011

Slavná rallye Dakar odstartuje 1. ledna před desátou hodinou dopoledne našeho času z argentinského letoviska Mar del Plata. Na extrémně obtížnou trať z Argentiny přes Chile až do Peru se vydá jedna česká motorka, jedna čtyřkolka a pět kamiónů s ryze českou posádkou. Členové jedné z posádek proslavili české barvy v menším osobním autě. Tradiční dakarský reportér Jan Říha bude opět na místě.

Při první rallye Dakar v Jižní Americe v roce 2009 si vychutnávali slávu, když skončili v kategorii osobních aut na vynikajícím sedmém místě. Takové pozici se žádné české auto v této slavné soutěži nikdy ani nepřiblížilo. Jenže o rok později vjeli ve vysoké rychlosti do díry za horizontem v poušti Atacama a skončili s poraněnými páteřemi v péči lékařů.

Navigátor Tomáš Ouředníček se s pohmožděnou páteří svěřil do péče doktorů až po návratu do Česka, pilot Miroslav Zapletal musel v Chile podstoupit operaci kvůli zpevnění prasklého obratle. Poslední dakarský ročník proto museli vynechat, ale ten nadcházející pojedou.

„Záda a celkový zdravotní stav je dobrý. Fyzická kondice se sice trochu zhoršila, ale jinak se cítím hodně dobře. V pořádku jsem i po psychické stránce. Jsem rád, že nemám žádné problémy,“ říká Miroslav Zapletal v rozhovoru s reportérem Janem Říhou přímo na rallye Dakar.

Čtyři kola a volant v ruce jim zůstanou

Jenže Zapletal s Ouředníčkem vymění kokpit osobního auta za kamión. Ještě v létě nebylo jasné, jestli pojedou s Mitsubishi L200, se kterým vybojovali svůj nejlepší dakarský výsledek, nebo s Hummerem H3 Evo, který je produktem jejich dřevohostického týmu OffroadSport. Pak to dokonce vypadalo na účast s ostrým polotovárním vozem BMW X3, ale při jednom z posledních závodů jim ho zničil jiný závodník nárazem zezadu.

Zničené mitsubishi posádky Zapletal/Ouředníček po nehodě

Proto přivítali možnost přihlásit se na Dakar s týmovým kamiónem značky Man místo tatry Marka Spáčila, který léčí zraněné koleno ze Silk Way Rallye. „Touha po Dakaru je neutuchající. Dalo by se říct, že Dakar už je lékařská diagnóza. Člověk je opravdu schopen dělat skoro nemožné věci,“ komentuje Miroslav Zapletal.

„Když jsme se před třemi lety poprvé postavili na start rallye Dakar v Jižní Americe, byli jsme trochu skeptičtí, ale po chvíli nám došlo, že jsme se mýlili. Je to krásný kout světa s nádhernou krajinou a milými lidmi. Podle mě je dobře, že rallye zůstává v Jižní Americe. Člověk by přece jen měl poznat i jiné části světa než jen Afriku,“ dodává.

Na závodění si budou muset nechat zajít chuť

Zapletal si však bude muset zvykat na novou roli, protože do závodu byl přihlášen jako takzvaná rychlá asistence pro závodní vozy. Bude tedy tvořit podporu dvěma dřevohostickým vozům Mitsubishi Pajero pronajatým polským jezdcům. Jedním z nich je největší nováčkovská hvězda na Dakaru – skokan na lyžích Adam Malyzs.

Díra, do které vlétl vůz v opačném směru

Miroslav Zapletal se tedy bude muset chtě, nechtě pohybovat za těmito vozy a zapomenout na „bezstarostné“ závodění. To by si s navigátorem Tomášem Ouředníčkem užili jen v případě, že by oba Poláci vypadli. Každopádně Zapletalův navigátor už několikrát zkoumal novou trasu s cílem v nové „dakarské“ zemi Peru.

„Jakmile byla zveřejněna nová trasa, vzal jsem si do ruky atlas a začal ji zkoumat. Potom jsem se z internetových map snažil vyčíst, jaký asi bude terén,“ říká Ouředníček. I tak se projevuje žízeň a hlad po nejtěžší rallye na světě, když ji musíte kvůli zdravotním problémům jednou vynechat.

autor: jař
Spustit audio