Ťok ignoroval většinu doporučení. Ztráty ohledně mýta mohou být větší než u opencard, tvrdí Moos
Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) nerespektoval ohledně mýtného většinu doporučení expertní komise. Odborníci ho přitom dlouho dopředu upozorňovali na možné problémy spojené s jeho výběrem. Ve vysílání Českého rozhlasu Plus to dnes řekl exministr dopravy a odborník na tuto problematiku Petr Moos.
Experti z dopravní fakulty ČVUT podle Petra Moose dlouho volali po kvalifikované přípravě projektu na výběr mýta.
„Teprve ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) vyslyšel v roce 2014 tyto naše rady, ustavil pracovní skupinu a snažil se vybudovat institut projektového manažera,“ popisuje Moos.
Ťok ignoroval doporučení expertní komise. Ztráty ohledně mýta mohou být větší než u opencard. Řekl ve vysílání ČRo Plus odborník Peter Moose
Prachař ale v listopadu 2014 na post ministra dopravy rezignoval. Nahradil ho tehdejší ředitel stavební společnosti Skanska Dan Ťok a situace kolem připravovaného projektu se změnila.
„Nový ministr výběr projektového manažera zrušil. Prohlásil, že mýto je jednoduchá věc, a doporučení, která expertní tým připravil, nerespektoval,“ upozorňuje Moos, který stál tehdy v čele expertní skupiny zabývající se mýtem.
Z návrhů a doporučení tak nebylo podle Moose realizováno prakticky nic. Byl to prý také jeden z důvodů, proč nakonec z vedení skupiny odborníků odešel.
„V roce 2014 jsem panu ministru Ťokovi, když nastoupil, celý scénář nastínil. Nic se nestalo. Upozornil jsem ho, že se po dvou letech dostane do situace, jako je opencard. Je to ale ještě horší, protože ztráty jsou za této situace kolem mýta mnohem větší,“ dodává.
Stát by mohl podle ČSSD přijít o miliardy z výběru mýtného, ministr dopravy to odmítá
Číst článek
Ministr vnitra Milan Chovanec z ČSSD na začátku týdne upozornil, že v Česku by se od nového roku nemuselo mýtné vybírat vůbec. Stát by tak prý mohl přijít o několik miliard korun. Podle Moose by to ale mělo i další důsledky.
„Česká republika by se stala tranzitním územím pro těžkou nákladní dopravu. Pro dopravce by bylo podstatně levnější jezdit přes nás. Ani si neumíme představit devastaci silniční sítě,“ přibližuje dopravní odborník.
Ministr dopravy Ťok ale Chovancovu kritiku už dříve odmítl. Reagoval slovy, že ministr vnitra se pouze snaží najít téma, které by zakrylo problematickou reorganizaci policie.
Ministerstvo dopravy by se nyní podle Moose mělo zaměřit na několik věcí.
„Je skutečně nutné posílit odborný tým zabývající se mýtem na Ředitelství silnic a dálnic, seznámit se s obsahem dokumentace pro mýto, to je nutné i pro vyjednávání s firmou Kapsch, přejít od politiky k expertní práci, vytvořit koncept projektu mýtného systému, připravit varianty krizového řízení a vybrat krizového manažera,“ vyjmenovává.
Česko se navíc podle něj může také velmi snadno inspirovat ohledně mýtného systému například u sousedního Rakouska.