Auto v zimě trpí, ale je to jeho smůla

1. březen 2012

Ne nadarmo se autu říká „kasička na peníze“. Sotva jste přežili tuhou zimu, nakoupili řetězy, aditiva do nafty a nemrznoucí směs do ostřikovačů, můžete v utrácení za auto směle pokračovat. Zima je totiž za námi a chtělo by to minimálně pořádnou myčku.

Celý minulý týden jsme se vás na internetových stránkách Motožurnálu ptali, jestli věnujete svému autu po zimě nějakou extra péči. Nejvíc z vás, a to přesně polovina, vybrala z nabídky odpovědí možnost „Ano, moje auto údržbu dostane, udělám ji sám“.

Odpověď v ulicích, respektive na odpočívadle dálnice D5 vypadala jinak. Speciální péči po zimě neplánuje nikdo včetně této 25leté plavovlásky, která sedí za volantem hráškově zelené felicie kombi. „Ne ne, tohle auto už ji nedostane, to chce jen hodit ze skály,“ odpověděla slečna a já se vydal k dalšímu vozu, tentokrát k červenému kabrioletu. Ovšem ani jeho majitel mu nebude věnovat žádnou péči, nanejvýš s ním zajede do myčky.

Poslední dotazovaný mi pak vyloudil na tváři úsměv. „Svému autu po zimě žádnou péči nevěnuji. Vím, že v zimě trpí, ale to je jeho smůla,“ řekl mi rozesmátý řidič.

Auto nechte zkontrolovat minimálně jednou ročně

Podle názoru odborníků jsou však takzvané jarní prohlídky velmi důležité. Řidiči by něco takového měli absolvovat nejméně dvakrát ročně, ideálně to spojit s výměnou pneumatik. „Během jarní prohlídky je potřeba zaměřit se na pneumatiky a také na geometrii kol. Špatná geometrie totiž může ovlivnit řízení a spotřebu vozidla stejně jako opotřebení pneumatik. Dále je potřeba zkontrolovat správné nastavení světel,“ radí Roman Sabol, expert servisní sítě BestDrive.

Spolu s vyvažováním pneumatik patří i geometrie v Česku k velmi podceňovaným úkonům. Souvisí to s tím, že při přehazování gum někde na dvorečku nebo na ulici si to prostě sami ohlídat nemůžete.

„Všichni víme, v jakém stavu jsou české silnice. Stačí projet několik hlubších děr a potom skutečně může dojít k posunu na nápravě. Další zásadní oblastí jsou brzdy, kde je potřeba zkontrolovat destičky, kotouče a také brzdovou kapalinu,“ uzavírá Roman Sabol.

autor: pek
Spustit audio