1. etapa: ostrý Dakar už od začátku

1. leden 2012

Tradičně 1. ledna odstartoval další ročník rallye Dakar. Letos je to už 34. pokračování tohoto legendárního závodu, který se jede od roku 1979. Na start se postavilo 178 motorek, 30 čtyřkolek, 161 aut a 74 kamiónů. Celkem tedy 443 strojů.

Hned v první etapě čekala na závodníky největší porce kilometrů v letošním ročníku rallye – 820 kilometrů mezi městy Mar del Plata a Santa Rosa de la Pampa. Naopak první rychlostní zkouška v rámci etapy byla kromě té závěrečné zase tou nejkratší, takže by se dala nazvat jako zahřívací. Na závodníky čekalo 57 kilometrů podél pobřeží s trochou písečných dun v prostřední části měřeného úseku.

Motorky

Na trať úvodní etapy rallye Dakar se vydal jako první vítěz minulého ročníku Španěl Marc Coma z týmu KTM. Rychlostní zkoušku zvládnul za 32:51, ale na vítězství to nestačilo. V cíli byl nejrychlejší chilský jezdec Francesco Lopez na aprilii v čase 32:37. Třetí dojel Argentinec Pizzolito s hondou se ztrátou –27 sekund. Francouz Cyril Despres, týmový kolega Marca Comy, skončil třináctý a do druhé etapy si veze ztrátu –1:48.

Odstavené motorky před stanem pro technické přejímky

„Jsem rád, že už to začalo, že opět vidím roadbook a poznámky, jen si na to musím zase trochu zvyknout. První etapu jsem jel opatrně, protože tam byl rozbitý terén, hodně děr, písek fesh-fesh, prach a spousta diváků,“ řekl po skončení rychlostní zkoušky Cyril Despres.

Jediný motorkář v „českých barvách“ je Jan Veselý z Czech Dakar týmu se startovním číslem 100 opět na stroji Yamaha WR 450F. Po první dni nabral ztrátu 13,5 minuty a obsadil až 112. místo. Doufejme, že to byla jen zahřívací etapa a že budou výsledky lepší.

Čtyřkolky

V první rychlostní zkoušce se ukázal Uruguayec Sergio La Fuente na Yamaze Raptor 700 a pro svoji zemi získal vůbec první dakarské vítězství. Měřený úsek zvládl projet v nejrychlejším čase (40:13) s 33sekundovým náskokem na druhého Poláka Lukasze Laskawiece, který na minulém Dakaru obsadil celkovou 3. příčku. Dnes třetí dojel Argentinec Marcos Patronelli také na stroji Yamaha Raptor 700 se ztrátou necelé minuty.

Inovovaná čtyřkolka Josefa Macháčka

Bohužel polský jezdec patří do skupiny sedmi jezdců, kterým byl kvůli nadměrným úpravám jejich stroje nepovolen start do závodu, takže v průběžném pořadí Laskawiec nefiguruje. Argentinec Patronelli se tak dostává na druhé místo a třetí je jeho krajan Tomas Maffei na stroji Yamaha 650GRW.

Do zmiňované skupiny jezdců bohužel patří i Josef Macháček, který přestože dojel měřený úsek na 9. místě se ztrátou –2:13, v průběžném pořadí není. Doufejme, že podaný protest uspěje a Josef Macháček bude moct opět závodit.

Auta

Po ukončení účasti týmu Volkswagen Motorsport a jejich závodních speciálů Race Touareg na rallye Dakar jsou teď karty rozdány úplně jinak. Kategorii aut zatím ovládly vozy značky Mini týmu X-Raid, které jsou postaveny ná základě BMW X3. Nejrychleji zvládl měřený úsek ruský pilot Leonid Novitskiy, druhý dojel Polák Holowczyc a třetí skončil legendární Stephane Peterhansel. Všechny tři vozy se vešly do deseti sekund.

Alfie Cox pojede Dakar se závodním speciálem převlečeným za Volvo

Čtvrté místo obsadil Jihoafričan De Villiers s Toyotou Hilux, kterému se daří držet krok s vozy značky Mini, přestože toyota za nimi po technické stránce trochu zaostává. Pátý dojel Američan Robby Gordon s jeho křiklavě oranžovým Hummerem H3.

Obhájce loňského triumfu v kategorii aut, Katařan Nasser Al-Attiyah, letos jede s vozem Hummer H3 v týmu Američana Gordona. Do etapy odstartoval jako první, ale v cíli mu patřilo až 38. místo se ztrátou téměř deseti minut. Dva kilometry před cílem měřeného úseku musel totiž zastavit kvůli problému s tlakem oleje a nezbylo mu nic jiného než počkat na odtah jeho týmovým kolegou Gordonem do cíle.

Obrovská smůla potkala jihoafrického motocyklového jezdce Alfieho Coxe, který se vydal pokořit náročný Dakar v upraveném Volvu XC60. Na trati vůz zachvátily plameny a kompletně shořel. Posádce se naštěstí nic nestalo

V letošním ročníku bohužel nemáme žádné zastoupení českých barev v kategorii aut.

Kamióny

Výsledková listina této kategorie nabízí velmi neobvyklý pohled – první ruský kamaz je totiž až na pátém místě, naopak v první šestce jsou hned tři iveca. První místo dnes patří Nizozemci Van Vlietovi s vozem Man 480TGS, který tímto dosáhl na své druhé etapové vítězství celkově. O 26 sekund nechal za sebou svého krajana De Rooye s Ivecem Powerstar a o necelou minutu byl třetí Němec Echter také s Manem 480TGS.

Lopraisova Tatra Jamal čeká na přejímky v přístavu

Ve startovní listině překvapivě nefigurují jména úspěšných ruských pilotů Chagina a Kabirova, kteří byli asi největšími soupeři Aleše Lopraise. Nejrychlejší kamión týmu Kamaz pilotovaný Arturem Ardavichusem z Kazachstánu skončil na pátém místě. Další jezdci týmu Kamaz se umístili v pořadí osmý Ayrat Mardeev z Kazachstánu, syn slavného otce, jedenáctý Rus Eduard Nikolaev, dvanáctý Ilgizar Mardeev a na 18. místě skončil Rus Andrey Karginov.

Aleš Loprais absenci zkušených pilotů zatím nevyužil a patří mu až desáté místo – ztrácí necelé dvě minuty. Na 14. místě je tatra Martina Kolomého se ztrátou –3:16 a hned za ním je další tatra pilotovaná Brazilcem De Azevedem. Dakarský nováček Tomáš Vrátný s lopraisovou loňskou tatrou jede opatrně a zatím je až na 31. místě (–13:37). Josef Valtr dovezl svůj liaz do cíle první etapy na 48. místě s víc než 31minutovou ztrátou a poslední česká tatra pilotovaná Miroslavem Zapletalem je až na 71. místě se ztrátou 1,5 hodiny – v závodě však jede jako rychlá asistence. Až na Lopraisovu novou Tatru Jamal jedou všichni s minulým modelem T815.

Popis trasy 2. etapy ze Santa Rosy de la Pampa do San Rafaelu:
Závodníci budou z bivaku vyrážet brzy a bude je čekat dlouhá cesta na místo, odkud odstartují do měřeného úseku. Ovšem tempo, které budou muset udržovat v první, velmi rychlé části trati, bude vyžadovat jejich extrémní soustředění. Po úvodní pasáži s rychlými zatáčkami, se kterými se budou prát na tvrdém podkladu, jejich tempo zpomalí duny. V Nihuil je čeká písek šedé barvy po velkých vulkanických erupcích, které tam byly před několika tisíci lety.

Mar de Plata – Santa Rosa de la Pampa (763 km / RZ 57 km)

Motocykly:
1. Lopez (Chile/Aprilia) 32:37, 2. Coma (Šp./KTM) –14, 3. Pizzolito (Arg./Honda) –27, ...112. Veselý (ČR/Yamaha) –13:33.

Čtyřkolky:
La Fuente (Urug./Yamaha) 40:13, 2. Laskawiec (Pol./Yamaha) –33, 3. M. Patronelli (Arg./Yamaha) –54.

Automobily:
1. Novickiy, Schulz (Rus., Něm./Mini) 32:12, 2. Holowczyc, Fortin (Pol., Belg./Mini) –5, 3. Peterhansel, Cottret (Fr./Mini) –9.

Kamióny:
1. Van Vliet (Niz./MAN) 37:45, 2. G. de Rooy (Niz./Iveco) –26, 3. Echter (Něm./MAN) –56, ...10. A. Loprais –1:57, 14. Kolomý –3:16, 31. Vrátný (všichni ČR/Tatra) –13:37, 48. Valtr (ČR/Liaz) –31:28, 71. Zapletal (ČR/MAN) –1:32:01.

autor: onj
Spustit audio